Hopp til hovedinnhold


Hjertestarterregisteret trenger din hjelp

Endelig har Norge fått et offentlig hjertestarterregister som kan brukes av AMK-sentralene. Det gjenstår fremdeles mye arbeid med å få flest mulige hjertestartere registrert på 113.no. Målet er å redde 200 flere liv i året. 

Fra Ambulanseforum nr. 4 2018: Ønsker du å abonnere? Sjekk her!
Tidligere: Hvor mange overlevde en hjertestans i Norge i 2016? 
Nylig: Tre prosent nedgang i antall vellykkede gjenopplivinger
3. april 2017 var den offisielle åpningen. I august i fjor ble hjertestartere registrert i det offentlige registeret lagt inn i kartet på AMK-sentralene.
Les også: To hjertestarterregistre skaper forvirring
Hittil er litt over 6000 hjertestartere registrert og fått godkjent oppføring på 113.no. Ytterligere 4000 skal sjekkes ut. Man anslår at det er et sted mellom 50.000 og 60.000 hjertestartere i Norge utenom de som er i helsesektoren.
Mer: Vet ikke hvor hjertestartere er
Et grundig informasjons- og registreringsarbeid gjenstår.
– Når det kommer mediesaker, så merker vi at det blir flere registreringer, forteller Siw Lilly Osmundsen, leder for Hjertestarterregisteret. Hun har sin daglige arbeidsvirksomhet på NAKOS (Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin). Etter en nyhetssak i sommer fikk de over 200 nye hjertestartere inn i registeret.
Les også: Ti steg for å bedre overlevelsen ved hjertestans
Det har vært noen bratte bakker i starten med kommersielle hjertestarterregistre som ikke ønsker å dele informasjonen de sitter på, og som ikke har gått av veien for å sende advokater til Nakos-kontoret på Ullevål.
Noen «ideelle» og kommersielle aktører gir publikum inntrykk av at de samarbeider med det offentlige Hjertestarterregisteret.
Les også fra Sverige: – Droner med hjertestartere kan redde liv
Mer: Hjertestartere i alle drosjer? 
Av åpenbare grunner kan ikke Hjertestarterregisteret ha bindinger til enkeltaktører, selv om de gjerne tar imot hjelp fra publikum for å gjøre registeret best mulig. Salg av hjertestartere er big business.

Hvorfor et offentlig hjertestarterregister?
– Utplasserte hjertestartere er en ekstra ressurs i samfunnet som kan utnyttes mye bedre. Hjertestartere i bedrifter er gjerne anskaffet med tanke på nærmiljøet, ikke bare med tanke på de ansatte. Det er viktig at hjertestarterregisteret er offentlig drevet. Operatøren på 113 må kunne stole på opplysningene for å kunne bruke det til å henvise noen til å hente en hjertestarter, sier Siw Lilly Osmundsen, leder for Hjertestarterregisteret.
Bedrifter og idrettslag som kjøper hjertestartere får beskjed om å sende inn informasjon til AMK-sentralen i nærheten. Holder det?
– Nei, opplysningene må registreres på 113.no. AMK-sentralene har ikke et system for å følge opp at batterier og elektroder skiftes jevnlig, dermed vil de fjerne en registrering hos seg etter et år. Vi har et system for å følge opp. Jeg blir veldig glad når jeg ser AMK-ledere som blir intervjuet i media og som oppfordrer folk til å registrere hjertestarteren på 113.no.
Hvordan legger man inn en hjertestarter?
– De som har en hjertestarter kan enkelt registrere den på 113.no. De blir også bedt om å skrive eventuelle åpningstider og plassere den i kartet. Det holder som regel å skrive adressen, men noen ganger får man ikke til å plassere hjertestarteren helt nøyaktig på kartet. Da går det faktisk an å flytte markøren. Vi har sett eksempler på at hjertestartere er oppgitt utplassert ute i sjøen eller på et jorde. Da ringer vi og hører. En gang viste det seg å være riktig likevel: Hjertestarteren var plassert på et oppdrettsanlegg for fisk!
Hvordan kan man være sikker på at hjertestarteren er der og at den fungerer?
– Hver sjette måned får man en påminnelse på mail om å bekrefte at hjertestarteren er på plass og i orden. Det er obligatorisk å skrive inn utløpsdato for elektrodene og batteristatus, ved utløpsdato får man en e-post med påminnelse om å bytte elektrodene. Det hender at firmaer flytter og bedrifter legges ned. Batterier og elektroder har også begrenset levetid. Får man ikke tilbakemelding blir registreringen deaktivert.
Mange bedrifter har åpningstider. Hvordan gjøre hjertestartere tilgjengelig utenfor åpningstid?
– På kartet vil hjertestarteren ha et grønt symbol i åpningstiden, og et grått utenfor åpningstid. AMK vil uansett se registreringen, det kan jo være fem minutter til åpningstid. Vi oppfordrer også til at man henger hjertestarterne mest mulig tilgjengelig. Det finnes løsninger med varmeskap som kan plasseres utenfor bygningen, og som kan låses opp med kode eller fingeravtrykk. AMK sitter på koden og oppgir koden om det trengs. AMK har ofte informasjon som ikke står offentlig. For eksempel at hjertestarteren befinner seg rett innenfor døra på klubbhuset, og at nøkkelen er på baksiden av huset.
Hvilke ambisjoner har Hjertestarterregisteret framover?
– At vi får registrert så mange hjertestartere som mulig. Vi har et håp om å få i hvert fall halvparten inn i registeret. Og vi starter også et prøveprosjekt med å få inn mobile hjertestartere i registeret snart. Hjertestartere som er plassert i drosjer, eller er med idrettslag og lignende.
Har dere fått noen tilbakemeldinger på bruk av hjertestartere via 113?
– Vi vet at hjertestartere har vært brukt flere ganger, men ikke om de kom før ambulansen. Ofte får vi tilbakemeldinger på ting som ikke har fungert. For eksempel fikk vi tilbakemelding nylig om at alle de registrerte hjertestarterne i Stavanger ved et hjertestanstilfelle befant seg utenfor åpningstid.
Hvordan ligger Hjertestarterregisteret an et år etter oppstart?
– Sammenlignet med Danmark, som har vært vår inspirasjonskilde, så ligger vi godt an. I Danmark begynte de så smått i 2011 og har nå nesten 20.000 registreringer. Sånn sett har vi kommet raskt etter og har allerede 6000, så det er en rask progresjon. Vi håper vi tar dem igjen snart!
Har du noen erfaringer selv?
– Jeg ga HLR og brukte hjertestarter på en mann som falt om på et gateløp. Han overlevde. Det var på en vakt i Norsk Folkehjelp. HLR-treningen hadde jeg hatt i 13 år. Han sto fram i media og jeg traff ham et år etterpå. Da var han tilbake i jobb. Det var helt fantastisk motiverende! forteller Osmundsen, som for øvrig er utdannet sykepleier med lang erfaring med frivillig arbeid. I tillegg har hun jobbet en periode i legevakt og på AMK.
Hvem jobber med Hjertestarterregisteret?
– Jeg jobber med det på fulltid, og Mona Enderud er registermedarbeider som jobber med kvalitetssikring av registreringene. Øvrige medarbeidere i NAKOS bidrar i hektiske perioder.
Hvordan kan ambulanse- og AMK-tjenesten hjelpe til?
– Ved å oppfordre folk til å registrere hjertestartere på 113.no, og ved å se i sitt nærområde om hjertestarterne faktisk er der de er oppgitt å være. Vi er avhengig av ildsjeler der ute som gjør en innsats og som ser om noe mangler eller er feil. Vet du om en hjertestarter som ikke er registrert? Be eier om å registrere den på 113.no!

Hjertestarterregisteret

  • Driftes av helsemyndighetene og holder til hos NAKOS.
  • Er nasjonalt og leverer til alle 113-sentralene.
  • Er en del av førstehjelpsdugnaden «Sammen redder vi liv».
  • I dag er det knapt 13 prosent av hjertestanspasientene som fikk tilkoblet hjertestarter før ambulansen kom, ifølge tall fra hjertestansregisteret (2016).
  • Målet er å redde 200 flere liv i året.

Kontaktinfo: AED@nakos.no.