Hopp til hovedinnhold


Akutt mangel på operatører på finske nødsentraler

Når du ringer 112 kan du i verste fall måtte vente i fem minutter på svar, ifølge Svenska Yle.

Det er fremdeles mangel på nødoperatører i hele Finland. Til landets seks nødsentraler trengs det 35 nye operatører så fort som mulig.
Nødsentralene tar imot er enn 2,6 millioner samtaler årlig. Mangelen på operatører er akutt, og det synes i statistikken over den tiden man kan tvinges til å bruke når man ringer 112.
Mellom mai og september 2018 tok nødsentralen imot 1 250 000 samtaler.
Målet er at operatøren skal svare innen et halvt minutt, noe som var tilfellet ved de aller fleste samtaler i denne perioden.
Men ved  34 500 tilfeller drøyde det lengre - som verst var køtiden fem minutter. Ved 50 samtaler har ventetiden til og med vært lenger enn fem minutter.
Om ikke operatørplassene fylles på nødsentralen kan snart også politi og ambulanser begynne å drøye ytterligere.

Størst mangel i Kervo og Åbo

Det er ved nødsentralene i Kervo og Åbo at flest operatørplasser står tomme. I Kervo mangler det omtrent 20 operatører.
Tuuli Torssonen har jobbet som nødsentraloperatør ved nødsentralen i Kervo i fire år. Hennes oppgave er å være første ledd i kjeden og finne ut hvilken type hjelp som trengs når mennesker i nød ringer.
Vaktene ved Kervo sin nødsentral er 12 timer lange, både på hverdager og i helger. En tredjedel av alle landets nødsamtaler behandles her.
- De siste fire årene har vært eksepsjonelle. Antallet uteksaminerte har vært færre enn det er ledige jobber. Til nødsentraler i Nyland og mange andre steder har det ikke kommet nye operatører, ifølge sjefen for nødsentralen i Kervo, Vesa Seppä.

Flere studerende etterlyses

Fra nødsentralene sin side ønsker man at flere operatører utdannes, og at kravene til jobben gjøres enklere.
Nødsentraloperatører utdannes hovedsakelig ved Räddningsinstitutet i Kuopio. Utdanningen tar halvannet år.
Hittill har 24 nye studenter begynt hvert år.
Både Räddningsinstitutets rektor Mervi Parviainen og överdirektören for inneriksdepartementets redningsavdeling Janne Koivukoski er skeptiske til tanken om lavere krav.
- Vil man forsikre seg om en høykvalitets operatørtjeneste kreves det nok en nesten like lang og omfattende tilleggsutdanning som det opprinnelige operatørkurset, sier Koivukoski.
Ifølge Parviainen og Koivukoski har mangelen på arbeidskraft røtter fra 2011, da virksomheten ved Finlands daværende nødsentraler ble sentrert til kun seks sentraler.
Da var det mange arbeidstakere som ikke flyttet til et annet sted for å arbeide.
Les mer om saken hos Svenska Yle