Hopp til hovedinnhold


Anbudet for båtambulansetjenesten: – Vel og bra for Mjøsa, men ikke for Lopphavet

– Anbudet må lages på nytt, mener lederen i Finnmark legeforening, ifølge Altaposten (krever innlogging).
Siste: Forlenger avtalen for ambulansebåten
Bakgrunn: Båtambulansetjenesten lyses ut på anbud
Tidligere: Også båtambulansen ut på anbud: Frykter luftambulansetilstander
Paul Olav Røsbø har gjennomgått anbudet på drift av ambulansebåttjenesten i Sørøysund- og Altafjord-bassenget, som ble lagt fram 27. september og «lukkes» allerede 30.oktober.
Kjenner forholdene
Røsbø er leder i Finnmark legeforening, men er også Loppa-lege og har inngående kjennskap til området som skal betjenes. I tillegg har han styrmannsutdanning og kompetanse på maritime forhold og utstyrsbehovet i de røffe forholdene som venter i dette farvannet.
– Dette holder ikke mål. Hadde anbudet vært laget for stabile forhold på Mjøsa hadde jeg skjønt det, men dette er ikke tilstrekkelig for Lopphavet. Anbudet må rett og slett lages på nytt, så får man ta den tiden som er nødvendig for å lage et trygt opplegg for de neste ti årene, sier Røsbø til Altaposten, vel vitende om at Loppa legeskyssbåter kan skjøtte oppgaven i påvente av et trygt anbud.
– Det får ta den tida det tar, men det som ligger på bordet er ikke akseptabelt, fastslår han.
Tar et oppgjør
Finnmark legeforening har ifølge Røsbø studert anbudet nøye og sammenlignet det med forrige anbud for samme tjeneste fra 2008. Røsbø medgir at man uten maritim innsikt ikke uten videre vil finne de logiske bristene. I et notat tar han et oppgjør med påstandene om at det nye anbudsdokumentet skal gi et bedre tilbud.
Røsbø var kommuneoverlege i Loppa ved forrige anbudsrunde og bidro til at det opprinnelige anbudet måtte forkastes ved å dokumentere omfattende svikt i faktagrunnlaget. Den gang mente man at anbudet åpenbart var skreddersydd for Veolia Transport, ettersom det ble krevd at anbyder skulle være et rederi med personbefordring.
– Dårligere enn i 2008
Han engasjerte seg sterkt i flyambulansesaken, men konstaterer at båtambulansen blir mer stemoderlig behandlet.
– Jeg mener at anbudet som foreligger nå for båtambulansen er betydelig dårligere håndverk enn det endelige anbudet som man gjennomførte i 2008, påpeker Røsbø.
Han ramser opp uriktig begrepsbruk, at man åpner for ny lokalisering selv om styrevedtaket er at man ikke skal endre stasjoneringssted, at det er mulighet for å bruke et enda eldre fartøy, og at lavere krav, mindre krav til utstyr og dårlig vedlikehold premieres.
Les mer om saken hos Altaposten (krever innlogging)