Ambulanse
Trygghet for liv og helse
Det er ikke etablert nasjonale krav til responstid for ambulansetjenesten, men Stortinget har vedtatt veiledende responstider (fra henvendelse til AMK til ambulanse er framme på hendelsessted) for akuttoppdrag (hastegrad rød), skriver Henrik Sandbu, fagdirektør, Helse Midt-Norge RHF i et innlegg i Innherred og Namdalsavisa.
Bakgrunn: Helseleder vil droppe responstids-mål
Les også: Ambulanse og responstid ved utrykning akutt
Dette er anbefalinger, og er ikke etablerte som krav. Rapportering og måling av tidsbruken er landet over forbundet med metodeproblemer.
Det kan nevnes at Helsedirektoratet de siste dager har fjernet kvalitetsindikatoren fra «Helse norge.no» med en anmerkning til at denne er under revisjon.
Indikatoren gir mening ved publisering på nasjonalt eller regionalt nivå, eller for «AMK-områder», men ikke for enkeltkommuner.
Lokalisering av ambulansebiler og utrykningstid er bare en av komponentene i samlet responstid.
Helseforetakene har ansvar for å sikre en effektiv bruk av res sursene i de prehospitale tjen estene i tillegg til å ivareta be redskapen. Muligheten for rask responstid til kritisk syke vil svekkes gjennom at ambulanser bruke til oppdrag som haster mindre, eller kan løses på annen måte enn bruk av ambulansebil. Det er derfor viktig å ha et tett samarbeid med kommunal legevakt og regionale ressurser.
Generelt er de prehospitale tjenestene i Midt-Norge av høy kvalitet og vi er opptatt av å forbedre tjenesten i hverdagen og planlegge slik at det blir slik også i årene som kommer.
Til hjelp for dette er det bl.a. ut viklet et analyseverktøy som gjennom en teoretisk modell viser optimal lokalisering av ambulansestasjoner. En slik modell gir ingen fasit, men er et hjelpemiddel for god planlegging.
Til hjelp for dette er det bl.a. ut viklet et analyseverktøy som gjennom en teoretisk modell viser optimal lokalisering av ambulansestasjoner. En slik modell gir ingen fasit, men er et hjelpemiddel for god planlegging.
Men det er uheldig hvis bruk av statistikk og kvalitetsmål bidrar til en målforskyving fra formålet om å gi gode helsetjenester til å oppnå gode resultater i en måling. Vi risikerer da at vi ikke får de reelle problemstillingene opp for vårt forbedringsarbeid.
Les hele innlegget hos Namdalsavisa
Les hele innlegget hos Namdalsavisa