Hopp til hovedinnhold


- I fjor hadde vi rundt 250 ambulanseoppdrag og rundt 100 oppdrag med søk og redning

330-skvadronens avdeling på Ørland flystasjon dekker fra Brønnøysund i nord mot Aalesund i sør. Dagens Sea King-redningshelikopter skal erstattes med nye helikopter. Ny hangar er allerede på plass, forteller Fosna-Folket (krever innlogging).

– I 2017 hadde vi kanskje de fleste oppdragene vi har hatt noensinne. Vi hadde rundt 250 ambulanseoppdrag og rundt 100 oppdrag med søk og redning. Så setter vi opp trening slik av i snitt får to oppdrag hver dag, men disse utgår når vi er på faktiske oppdrag, sier avdelingssjef Asbjørn Singstad for 330-skvadronen på Ørland flystasjon.
Når folk får bistand fra redningshelikopter i Midt-Norge er det stor sannsynlighet for at hjelpen kommer fra Ørlandet.
I marsj 2017 flyttet 330-skvadronen inn i ny hanger med nye fasiliteter. Rundt 2020 kommer også nye flymaskiner til avdelingen på Fosen.

98 prosent oppetid

– 330-skvadronen er på 15 minutters beredskap hele døgnet. Vi skal være i lufta innen 15 minutter fra vi mottar varsel. I snitt er reaksjonstiden vår på rundt 11 og et halvt minutt, forklarer Singstad.
– Vi har en teknisk avdeling på omtrent femten personer som skrur på de to helikoptrene vi disponerer. Den tekniske ekspertisen på Ørlandet og de andre 330-lokalitetene gjør at de 12 Seaking helikoptrene i Norge har en oppetid på 98 prosent. Seaking er en gammel maskin, og det er de gode teknikerne som gjør at vi har så høy oppetid, sier han.

– Vi er fire crew i beredskapsturnus. Hvert crew består av seks personer der fem er forsvarsansatte og en er anestesileger som jobber på ulike sykehus i Midt-Norge. Det er ikke så mange som er bosatt her lokalt, og en god del pendlere fra Trondheim og andre steder i landet, sier Singstad.

Les mer om saken hos Fosna-Folket (krever innlogging)