Helikopteret som veltet på Sola kan bli reservedeler

Bakgrunn: Nytt redningshelikopter veltet under testkjøring

Les også: Ulykkeshelikopter har veltet før og Norge er ikke alene om AW101-problemer

Mer: Helikoptervelten til Stortinget

Helikopteret hadde motor og rotor i gang, og to personer var om bord da helikopteret veltet på Sola flystasjon i november i fjor. Ingen ble skadd i hendelsen, men helikopteret fikk store skader.

Helikopteret hadde ankommet Norge kun noen dager før. Det er et redningshelikopter av typen AW101 som skal erstatte dagens Sea King-helikoptre.

Helikopteret hadde motor og rotor i gang, og to personer var om bord da helikopteret veltet på Sola flystasjon i november i fjor. Ingen ble skadd i hendelsen, men helikopteret fikk store skader.

Helikopteret hadde ankommet Norge kun noen dager før. Det er et redningshelikopter av typen AW101 som skal erstatte dagens Sea King-helikoptre.

Stavanger Aftenblad skriver lørdag at helikopteret nå er i Yeovil i England for undersøkelse. De foreløpige undersøkelsene har vist at skadene er omfattende, men det er foreløpig ikke tatt noen avgjørelse på om helikopteret skal repareres.

– Per nå pågår det kun demontering av komponenter for detaljert undersøkelse. Ved en eventuell reparasjon av helikopteret vil en måtte skifte eller reparere enkelte skrogelementer samt installere reparerte eller nye komponenter. Det vil deretter gjennomføres tester på bakken og under flygning, skriver kommunikasjonsrådgiver i Justis- og beredskapsdepartementet i en epost til Aftenbladet.

Havarikommisjonen avdekket ikke noen kritiske feil med helikopteret da de undersøkte det kort tid etter ulykken.

Det er foreløpig ikke avklart hvem som må betale for velten og eventuelle reparasjoner av helikopteret.

Helikopteret som veltet, var det første av 16 slike helikoptre som Forsvaret har bestilt. Fra 2018 til 2021 skal de gradvis erstatte de over 30 år gamle Sea King-redningshelikoptrene.

Les mer om saken hos ABC Nyheter

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.