Sør-Norge jubler for det nye helikopteret – Tromsø-leger mener det svekker beredskapen

Helikopterstrid i Helse-Norge: – Jeg vil ikke være med på at vi driver uforsvarlig, sier OUS-overlege. – Med all respekt for Sør-Norge, så vet vi hva vi snakker om, svarer Mads Gilbert til NRK Hordaland.

Nytt ambulansehelikopter. Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF

Mads Gilbert, overlege ved akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), uttalte nylig til VG at «beredskapen svekkes» når de må bruke et H145-helikopter som reservehelikopter for sitt faste AW139-helikopter.

Til NRK sier Gilbert at UNN-legene står samlet bak utsagnet. De mener H145 er for lite, for tregt og har for kort rekkevidde.

– Jeg vil ikke være med på at vi driver uforsvarlig her i Sør-Norge, sier Hans Julius Heimdal, seksjonsoverlege på luftambulanseavdelingen ved Oslo universitetssykehus (OUS).

Akuttlegene i Tromsø vil ikke at det er dette som skal settes inn når det oppstår problemer med AW139-helikopteret deres, eller det er til vedlikehold.

– Vi har sammenlignet tidsbruk på to typiske ruter, og funnet at H145 bruker ca. 17 prosent lengre tid på oppdragene enn AW139, sier overlege ved UNN, Ole Magnus Filseth.

Jubel i Trondheim, Bergen og Oslo

Men samtidig, andre steder i Helse-Norge, har det den siste tiden vært jubel over oppgradering til nettopp H145, fra de eldre H135-helikoptrene:

– For oss er H145 etterlengtet og veldig tilfredsstillende, sier Sindre Mellesmo, leder for klinikk for akutt- og mottaksmedisin ved St. Olavs hospital i Trondheim.

Helse Bergen var storfornøyde da de tidligere denne uken inviterte pressen til «innvielsen» av sitt nye H145-helikopter.

– Vi oppfatter dette som et stort helikopter, med vesentlig større plass enn vi er vant til fra H135. Det har bedre tekniske løsninger, kan løfte tyngre, rekker lenger, og gir oss mulighet til å ta med mer utstyr og medisinskfaglig kompetanse, sier akuttsjef Øyvind Østerås.

Verken han eller Mellesmo har uttalt seg om dette tidligere, og det har heller ikke Hans Julius Heimdal ved OUS. Men grunnet kritikken de nå opplever kommer mot H145, ser de det som nødvendig å gå ut og forsikre befolkningen om at helikopterberedskapen i Midt- og Sør-Norge er ivaretatt.

Når alle de nye helikoptrene er på plass, vil de tre typene fordele seg slik på landets tolv baser:

  • AW139: Ålesund og Tromsø.
  • H145: Bergen, Arendal, Evenes, Førde, Trondheim, Brønnøysund og Lørenskog.
  • H135: Stavanger, Førde, Dombås, Ål og Lørenskog (som har to helikoptre tilknyttet OUS).

Les mer om saken hos NRK

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.