Foreldre til syk 3-åring fikk råd om å vente – barnet døde av sepsis

SVERIGE: Da foreldrene til en syk treåring ringte legevakttelefon 1177, fikk de råd om å vente, ifølge Allas.se. På morgenen lå barnet livløst i sengen og døde senere på sykehus. – Det er gjort en feilaktig vurdering, sier Håkan Miörner, sjefslege for Medicinsk service i Region Skåne som har Lex Maria-anmeldt hendelsen (kan minne om 3-3-melding).

Det var tidligere denne våren at foreldrene tok den syke treåringen til legevakta. Ifølge undersøkelsen hadde barnet halsbetennelse og fikk antibiotika mot dette.

Til tross for behandlingen ble barnet verre på kvelden. Foreldrene ringte da 1177 Vårdguiden for å søke ytterligere råd.

I samtalen med rådgivningssykepleieren fikk de råd om å avvente. Men i løpet av natten ble barnet dårligere og på morgenen fant foreldrene treåringen livløs i senga.

Barnet ble ført i ambulanse til sykehuset. Der konstaterte man at treåringen hadde avlidd.

Stilte ikke nok spørsmål

Nå har Region Skåne gjort en Lex Maria-anmelelse av hendelsen. I utredningen har man blant annet tatt for seg innspillingene fra samtalen til 1177.

Vurderingen er altså at rådgivningssykepleieren har fraveket den fastlagte samtaleprosessen og medisinske beslutningsstøtte som finnes.

Enkelt sagt handler det om at sykepleieren ikke har stilt nok kontrollspørsmål til å kunne ta beslutningen.

Det kan muligens høre sammen med at foreldrene hadde besøkt og fått behandling på legevakten samme ettermiddag.

– Det er en sannsynlig forklaring på at vi ikke har fulgt arbeidsmetoden og prosessen, som i sin tur førte til rådet om å avvente, sier Miörner som er sjefslege for Medicinsk service i Region Skåne der 1177 inngår.

Mistenker sepsis

I analysen går det fram at barnet trolig døde som følge av at halsinfeksjonen hadde gått over til sepsis, eller blodforgiftning. De symptomene har ikke kommet fram i samtalen mellom foreldrene og 1177.

– Det er et veldig, veldig uvanlig forløp, sier Miörner.

Håndteringen av det tragiske dødsfallet kommer nå til å bli utredet av  Inspektionen för vård- och omsorg (IVO) – tilsvarende helsetilsynet i Norge.

Samtidigt gir det inntrufne underlag for å se gjennom samtaleprosesser og medisinsk beslutningsstøtte.

Les hele saken hos Allas.se

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.