Hopp til hovedinnhold


I natt byttet ambulansehelikoptertjenesten operatør

Fra og med fredag vil ikke det største og beste ambulansehelikopteret være tilgjengelig ved Universitetssykehuset i Nord-Norge på grunn av en forsinkelse, og akuttlegene frykter at beredskapen vil bli svekket de kommende ukene, skriver VG.

Torsdag formiddag tok Lufttransports ambulansehelikopter av typen AW139 av fra helikopterbasen ved Universitetssykehuset Nord-Norge for siste gang.

Natt til fredag tar Norsk Luftambulanse AS over driften av samtlige ambulansehelikopterbaser i Norge, men de klarer ikke å levere helikoptertypen med størst kapasitet og rekkevidde i tide til Tromsø- og Ålesundbasene slik kontrakten krever. De setter inn en reserveløsning med langt mindre, ambulansehelikoptre som erstatning inntil de får de kontraktfestede nye helikoptrene i drift.

Klinikkoverlege Mads Gilbert ved Akuttmedisinsk klinikk på UNN fortviler over at de nå på ubestemt tid ikke lenger har det han kaller «arbeidshesten» av et helikopter, og sier at de fra og med fredag må legge om den medisinske beredskapen og endre viktige funksjoner.

Gilbert mener helikoptersituasjonen viser svakheten ved en anbudskonkurranse:

– De kunne ganske enkelt leid 139 helikoptre fra Lufttransport, men det har de takket nei til. Det er flere problemer som vil oppstå. T2-helikopteret, er såkalte kategori 2-helikoptre, og kan fly med kuvøse og UNNs spesialiserte kuvøseteam, men da kan ikke moren være med. Det er rett og slett ikke plass, sier Gilbert.

– Det er ikke permanent plass til to bårepasienter slik vi kan med AW139. Vi kan enkelt være syv om bord på AW139. Med den mindre T2-maskinen får vi dessverre mindre fart, mindre rekkevidde og vesentlig mindre kabin-fleksibilitet og kapasitet. Beredskapen svekkes.

Han sier at de bare den siste uken har brukt «arbeidshesten» i fire båtveltulykker.

– Da kan vi ta med fullt redningsdykkerteam fra Tromsø brann og redning med to dykkere, dykkerleder, utstyr og flasker, redningsmann og lege. Så stor kapasitet har ikke de små helikoptrene, sier han.

I forbindelse med snøskred har også AW139-helikoptrene kommet svært godt til nytte under de mange snøskredene de siste årene.

– Med de små helikoptrene må man laste ut og hente nytt utstyr, mens det store bare kan fly rett ut, og har større drivstoff-kapasitet, kan ta med langt større innsatsstyrke og mer utstyr uten forsinkelser. Med T2-maskinene får vi heller ikke utnyttet vårt komplette hjerte- lunge-maskin-team med ECMO, sier Gilbert.

Administrerende direktør i Norsk Luftambulanse Rune Midtgaard sier til VG at deres nye AW139-helikopter landet på norsk jord torsdag, og anslår at de vil kunne ha helikopteret i drift i løpet av tre til fire uker.

– Dessverre er det slik at det av og til blir forsinkelse med helikopter-bestillinger. Da Lufttransport bestilte sine AW139-helikoptre for ti år var det over tre måneders forsinkelse. Grunnen til at det tar noen uker å få helikopteret operativt nå, skyldes at vi må trene mannskaper og utvikle prosedyrer, samt få teknisk godkjenning fra det europeiske luftfartstilsynet, sier Midtgaard.

Les hele saken hos VG