Hopp til hovedinnhold


– Folk må få svar når de har behov for hjelp

DRAMMEN (NRK): En feil ved det nasjonale legevaktnummeret 116117 gjør at samtaler kan bli koblet ned etter tre minutter, hvis legevaktsentralen ikke har svart. Det bekymrer sjefen for legevakta i Drammensregionen, ifølge NRK Buskerud.
Publikum ringer inn til oss og etter tre minutters venting så høres det ut som om vi legger på røret og at de blir kastet ut. Fra vår side så høres det ut som om publikum legger på og ikke er interessert i å snakke med oss allikevel.
Det sier Liv Heidi Brattås Remo, som er sjef for legevakta i Drammensregionen.
De har mottatt mange klager på at de er trege med å ta telefonen, og har det siste året jobbet mye for å få ned svartiden. Derfor synes hun det er trist at de blant annet har opplevd at en far med et sykt barn ikke kommer frem til legevakta.
– Han var selvfølgelig opprørt for at han ikke kom gjennom til oss. Han sendte heldigvis en e-post som vi fanget opp. Stort sett så ser vi at disse feilene oppstår i kortere perioder på én eller to timer, og så kommer man gjennom på telefon etterpå, sier Remo og legger til:
– Uansett skal det ikke være sånn på et nasjonalt nødnummer. Folk skal komme gjennom når de har behov for hjelp.

Bekrefter at det er en feil

Det er Helsetjenestens driftsorganisasjon som har ansvaret for at de nasjonale nødnumrene virker som de skal.
– Vi ser nå på en forbedring av overvåkningsløsningen vår. Samtidig tar vi også med oss klagene fra kunden og prøver å forbedre tjenesten, sier administrerende direktør, Lars Erik Tandsæther.
Helsetjenesten driftsorganisasjon forteller at feilen ligger i det nasjonale telenettet, men de lover nå å ta kontakt for å se om det er mulig å forlenge timeren som kobler ned samtalene etter tre minutter.
Les mer om saken hos NRK Buskerud