Finnmarkssykehuset bekrefter at nødnummeret til legevakta ikke fungerte da Nickolina (4) fikk pusteproblemer

– Jeg håper man i framtiden kommer fram, sier moren til iFinnmark (krever innlogging).

Kommunikasjonssjef Ivar Greiner bekrefter over den samiske avisen Ávvir at det ikke var mulig å få kontakt med hverken nødnummeret 116117 eller Kautokeino helsesenter da Joanna Lundgren og Marcus Nilsson i Kautokeino natt til fredag forsøkte å få hjelp etter at datteren Nickolina (4) fikk pusteproblemer.

– Vi ringte både til den vanlige telefonen og det nye nødnummeret, men det var ikke mulig å få kontakt, sier Ivar Greiner til Ávvir.

Overfor iFinnmark bekrefter Andrea Kovanen Sæten, kommunikasjonsrådgiver i Finnmarkssykehuset at det var tilfellet.

– Feil med telefonene

– Det er noe feil med telefonene i Kautokeino, men det må Kautokeino helsesenter svare på, sier Greiner til Ávvir.

Kommunelege Tuina Niranen i Kautokeino bekrefter overfor Ávvir at det var deres telefoner som ikke fungerte.

– Den hadde ikke nett, og jeg vet ikke årsaken. Vi forsøkte å ringe numrene, men den telefonen som skulle ha blitt ringt til, ringte ikke. Etter at vi slo av den telefonen, og slo den på igjen, så fungerte den igjen. Hva som er årsaken til det, kan ikke jeg svare på, sier hun.

Les mer om saken hos iFinnmark (krever innlogging)

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*