Hopp til hovedinnhold


Ambulansefly rammet av GPS-jamming fra Russland

Pilot for luftambulansen forteller til NRK at de mistet GPS-signalet også på andre siden av Finnmark – 250 kilometer unna grensa, ifølge NRK Finnmark.

Pilot og kaptein Tor Ivar Dahl Pettersen har vært 22 år i luftambulansen i Kirkenes. Han har aldri opplevd GPS-jamming i fly før det siste året.
Aldimer.no kunne denne uken fortelle om fly som i mars opplevde GPS-jamming, noe E-tjenesten også bekreftet til NRK. Ifølge nettstedet har nå UD varslet russerne.
I dag kan Pettersen fortelle til NRK at han er en av dem som opplevde GPS-jamming ombord i luftambulansen over Finnmark i september.
Pettersen forteller at det ikke bare var i Kirkenes de opplevde dette, men også i Hammerfest og Alta som ligger cirka 250 kilometer unna grensen til Russland.
Han forteller at de merket jammingen første gang da de skulle ta av fra Kirkenes, og at de fikk en del feilmeldinger i flyet. Så kom signalet tilbake under flyturen.
På vei tilbake fra Hammerfest skjedde det igjen, og da skjønte de at det ikke var flyet det var noe galt med.
– Vi mistenkte at det var russerne som sto bak, sier han.
Det ble også bekreftet av Etteretningstjenesten i oktober. Denne uken kunne E-tjenesten opplyse om at bortallet som skjedde i mars er sammenfallende med en øvelse på russisk side i samme tidsperiode hvor russerne øver på å slå ut denne type signal.

Mener GPS er sårbart

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) kunne denne uken fortelle til NRK at hvis det er slik at militære øvelser slår ut sivile system i andre land, så er det alvorlig.
Pettersen sier til NRK at dette viser hvor sårbart GPS-systemet er. Han er kritisk til det han opplever som en nedbygging av primærnavigasjons-måtene for flyvning, til fordel for det langt billigere GPS-systemet. Han mener det skjer fordi de gamle systemene er basert på bakkeinstallasjon og krever vedlikehold, mens GPS er satellittbasert og derfor langt billigere.
Les mer om saken hos NRK