Hopp til hovedinnhold


Å ringe Pasientreiser har kostet 115 millioner

- Uhørt, mener politiker. Pasientreiser lover å rydde opp, men det tar tid, ifølge Din side.
Som du kanskje har lagt merke til har spesialnummer, som femsifrede telefonnummer, nærmest forsvunnet.
Selskaper får ikke lenger lov til å bruke slike nummer til kundeservice. Kundeservice skal praktisk talt være gratis, noe bare vanlige telefonnumre er – nå som fri ringing inngår i mobilabonnementet, mens anrop til spesialnummer koster ekstra.
Men reglene gjelder ikke det offentlige. Og Dinside har tidligere fortalt hvordan blant annet norske sykehus fortsatt bruker de dyre nummerne: Rundt to millioner nordmenn må betale for å ringe sykehuset sitt.
Også det å komme seg til og frasykehuset koster penger.

Helseforetaket Pasientreiser, som blant annet skal sørge for å få norske pasienter til og fra behandling, har nemlig det femsifrede telefonnummeret 05515.
Dinside kan nå avsløre millionbeløpet dette koster samfunnet.

115 millioner kroner

Vi har bedt Pasientreiser fortelle oss nøyaktig hvor stor trafikk de har inn til telefonnummeret sitt.

  • Bare i 2017 kom det 1.827.343 anrop til nummeret, som resulterte 5.951.047 ringeminutter.
  • Siden nummeret ble innført i 2010, har det kommet 15.203.704 anrop, med totalt 50.172.223 ringeminutter.

Bruker vi Telenors priser på samtaler til femsifrede telefonnummer, som flere andre operatører også bruker, får vi et anslag på hva samtalene har kostet.

  • I fjor kostet samtalene til Pasientreiser rundt 13,7 millioner kroner.
  • Med dagens priser, vil alle samtalene siden 2010 ha kostet rundt 114,9 millioner kroner.

Pasientreiser påpeker at de kun har tall for alle samtaler til nummeret. Her ligger det derfor også anrop fra samarbeidspartnere, behandlere og transportører – ikke bare pasienter.
Les mer om saken hos Din side