Hopp til hovedinnhold


Voldsomt oppsving i blålys-turer

Siden 2003 er tallet på hasteoppdrag for ambulansene mer enn doblet. Det bekymrer Helse Bergen, ifølge Bergens Tidende.
– Utviklingen uroer oss, særlig siden vi ikke har en veldig god forklaring på hvorfor det er blitt så mange flere hasteoppdrag, sier Øyvind Østerås, sjef for akuttmedisinsk avdeling på Haukeland universitetssjukehus.
Når du eller jeg ringer medisinsk nødnummer 113, må alt skje veldig fort.
Telefonen bør være besvart innen ti sekunder, og innen 90 sekunder skal fagpersonen på Akuttmedsinsk kommunikasjonssentral (AMK) avgjøre om det trengs ambulanse og hvilken farge utrykningen skal få.
Rødt når det står om livet. Gult hvis det haster, mens grønt er nesten å anse som transportoppdrag der pasienten må ligge på båre.
Når publikum ringer, er det folkene på AMK som gjør vurderingen. Men i seks av ti tilfeller er det fastlege eller legevakt som rekvirerer ambulansetransporten. Da er det legen der ute som avgjør hastegraden.

– Presser ambulansene

I løpet av 15 år er det blitt veldig mange flere røde og gule oppdrag og tilsvarende fall i grønne transporter.

  • I 2003 var det rundt 8000 røde utrykninger i Helse Bergens område. I 2017 hadde antallet passert 17.000.
  • I samme periode har antallet gule oppdrag gått opp fra rundt 10.000 til 26.000.

– Dette setter et veldig press på ambulansetjenesten vår, påpeker Østerås.
Resultatet er at «grønne» pasienter risikerer lang ventetid. I fjor var det 55 tilfeller der pasienter måtte vente mer enn fem timer på grønn transport.
De urovekkende tallene for ambulansene er kommet på bordet fordi Helse Bergen i samarbeid med kommunene skal lage en plan for ambulansetjenesten frem mot 2035. Planen skal være klar i mai og kan bety flytting av ambulanser for å bedre dekningen.
– Vi må finne måter å jobbe smartere på, men vi kan ikke regne med å få mer penger, sier Østerås.
En løsning kan være flere rene transportbiler. I dag driver Helse Bergen i samarbeid med Pasientreiser en hvit bil med båre. Den hvite bilen har mannskap på to, men ikke medisinsk utstyr og personale.
Les mer om saken hos Bergens Tidende