Flere venter altfor lenge med å ringe nødnummeret

Det mener de som tar imot samtalene. 79-åringen Hermod berget trolig livet fordi han reagerte raskt. Hør nødsamtalen som reddet livet hans hos NRK Nordland.

AMK-sentralen i Sør-Trøndelag. Illustrasjonsfoto: Live Oftedahl

– Ja … Jeg har sånn press over brystet, jeg har hatt hjerteinfarkt før …

14. oktober 2015 ringer Hermod Magne Martinussen fra Myre i Nordland, nødnummeret 113 med andpusten stemme.

Han rekker å si adressen sin før hjertet stanser.

Det reddet livet hans.

Ikke vær redd for å ringe

– De kom etter 6–7 minutter og brøt seg inn. Så holdt de på i en time med meg, forteller Hermod.

I dag er han frisk og rask, og sitter hjemme i stua si på Myre i Øksnes kommune.

Men ikke alle tør å ringe så fort som Hermod gjorde.

– De er bekymret for at de forstyrrer og at andre trenger mer hjelp enn dem. De ringer kanskje en nabo, ei søster eller kona først. Vi vil at de ringer til 113 uansett, forteller Janne Martinsen, fagutviklingssykepleier i AMK ved Nordlandssykehuset.

Noen er redde for å dumme seg ut, og vurderer situasjonen som mindre farlig.

– Vi ønsker at vi skal gjøre vurderingen om det trengs akuttmedisinsk hjelp, og da må folk ringe oss først, sier Martinsen.

– Det kan stå om sekunder

AMK-sentralen ved Nordlandssykehuset tar imot mellom 900 og 1200 telefoner hver måned, fra folk som trenger hjelp raskt.

De mener terskelen for å ringe er for høy hos mange.

– Når det er tidskritiske tilstander som hjerneslag, hjertestans, hjerteinfarkt eller alvorlige skader, står det om minutter og sekunder. Da er det viktig at vi kommer på banen fort med veiledning og hjelp.

Les mer om saken og hør lydlogg hos NRK

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*