Sykkel-VM ble tidenes største test av nødnettet

Norges største sambandsdiagram og erfaringer fra sommer-OL i London – slik sikret sambandsansvarlig Kjetil Børnes at sykkelfesten i Bergen ble en suksess – også beredskapsmessig, skriver Politiforum.

Sykkel-VM i Bergen ble en suksess, og flere hundre politifolk fra hele landet sørget for at sikkerheten var på topp.

Men med tusenvis i publikum, 200.000 som brukte mobiltelefonen, 40.000 som streamet live og med et nødnett som har fått mye kritikk, ble det en real utfordring.

For hvordan skulle man sikre nødnettet for å unngå overbelastning ved et eventuelt terrorangrep, ulykker eller andre farer. Og hvordan skulle man sikre at de 750 politimannskapene kunne være koblet på samme frekvens, og at mannskapene på bakken og luftberedskapen fikk viktige beskjeder fra operasjonssentralene.

– Dette ble den største testen av nødnettet så langt. Og det fungerte helt utmerket, forteller Kjetil Børnes, sambandsansvarlig i Vest politidistrikt.

Takket være kraftige oppdateringer, nøye planlegging, liveovervåking og flere back up-løsninger, ble i gjennomsnitt kun 26 prosent av kapasiteten på nødnettet benyttet under hele sykkel-VM i Bergen.

Uten utbedringene på nødnettet kunne konsekvensen vært fatal, ifølge Børnes.

– Hadde det skjedd store hendelser hadde vi hatt store problemer. Det ville ikke ha vært dimensjonert godt nok, og bruken ville fort ha vært oppe i hele 80-90 prosent. I ytterste konsekvens hadde nød- og beredskapstjenestene hatt store kapasitetsutfordringer med et overbelastet og lite funksjonabelt nødnett. Dette viser at alle de forberedelsene vi har gjort er riktig.

– Oppgraderingene kommer alle til gode

Oppgraderingene av nødnettet før sykkel-VM har kostet i overkant av én million kroner.

Fungerende avdelingsleder i Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB), Øyvind Hagen Karlsen forteller at oppgraderingen er varig.

Les mer om saken hos Politiforum

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.