Hopp til hovedinnhold


Sikorsky S-92A redningshelikopter: Arbeidshest ble livredder da Super Puma ble vraket fra sokkelen

Den ene helikoptertypen skal både frakte norske oljearbeidere til og fra jobb - og samtidig berge dem dersom noe skjer, melder Teknisk Ukeblad.

Sikorsky S-92A har fraktet folk til og fra norske oljeinstallasjoner i over tolv år og fløyet til sammen rundt 350.000 timer. Men det var først i 2016 at arbeidshesten også ble en livredder.
Etter Turøy-ulykken ble alle oljebransjens åtte Airbus Helicopters H225, som benyttes til søk- og redning (sar) og ambulanseoppdrag, satt på bakken. Løsningen var at S-92 måtte steppe inn også som sar-maskin.
Nå har Statoil fått levert de to siste av i alt sju slike redningshelikoptre. Den siste ankom fredag og dro rett videre til Statfjord B samme dag, mens den andre skal stå på Sola. De opereres av CHC Helikopter Service.
– Dette er en robust portefølje som gir oss en totalitet vi er fornøyde med. Etter Turøy-ulykken måtte vi tenke ut alternative løsninger for sar. Vi har hatt god kommunikasjon med CHC og Bristow om dette og det er bra at vi nå har hele flåten på plass, sier Philippe F. Mathieu, som er direktør for Felles driftsstøtte, med ansvar for blant annet helikoptertjenesten i Statoil.
Deres redningshelikoptre er i tillegg stasjonert på Oseberg feltsenter, Heidrun og i Hammerfest.
For dem som skal jobbe bak i kabinen, er den innvendige takhøyden i S-92 noe av det som verdsettes mest. Den er 183 centimeter i S-92 sammenlignet med 145 centimeter i H225.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad