Personsentrert behandling i ambulansetjenesten: – Nå aksepteres ikke lengre at noen kaller visse oppdrag for «dritt-turer»

Når ambulansepersonell vurderer at en pasient ikke har behov for ambulanse av medisinske grunner, er det viktig at pasienten likevel kjenner seg sett. Det konstaterer ambulansesykepleier Andreas Rantala som i en ny avhandling løfter fram vekten av å jobbe personsentrert i prehospital tjeneste, skriver Vårdfokus.

Illustrasjonsfoto: Thinkstock

SVERIGE: Når det for noen år siden ble mulig for ambulansepersonell i Region Skåne å utifra en strukturert medisinsk protokoll og selv avgjøre behandlingsbehovet til pasienten, begynte det å komme inn klager på hvordan pasientene ble møtt. De som klagde var først og fremst de som ble vurdert til at de ikke trengte å bli med inn til akuttmottaket.

Å bli tatt på alvor

Det ble startskuddet for ambulansesykepleier Andreas Rantalas doktorgradsavhandling ved Lund universitet.

Avhandlingen har han kalt Att bli tagen på allvar, hvilket er akkurat det som pasientene og deres pårørende ikke synes, når de strikt holder seg til det medisinske og gjennom sin holdning og språk formidler en følelse av at de egentlig har blitt kalt ut til pasienten unødig.

– For meg som ambulansesykepleier er det bare nok en dag på jobb. Men for den som ringer nødnummeret er det en unik hendelse som han eller hun kommer til å huske resten av livet. Å bare klappe pasienten på skulderen og ønske lykke til kan føre til at pasienten føler seg overkjørt og fullstendig maktesløs. For at det skal fungere så må man se personen, ikke bare pasienten, sier Rantala.

Gjennom intervjuer og undersøkelser har han prøvd å finne ut hva pasienter, som ble vurdert til å ikke bli med i ambulansen og som har klaget over hvordan personellet har møtt dem, egentlig trenger for å kunne kjenne seg fornøyde. Svaret er ofte at de hadde villet at ambulansepersonellet hadde tatt uroen deres på alvor.

Her jobber de personsentrert

– I ambulansetjenesten fantes det en sjargong som gikk ut på at om ingen medisinske feil ble gjort, så spilte det ingen stor rolle om pasientene følte at de var møtt dårlig, sier Rantala som parallellt med sitt avhandlingsarbeide har jobbet veldig med at ambulansetjenesten i nordvestre Skåne i alle oppdrag skal jobbe personsentrert.

Derfor var det ingen tilfeldighet at når den store ambulansekonferansen Flisa (Föreningen för ledningsansvariga inom svensk ambulanssjukvård), i fjor holdt konferanse i Helsingborg, så ble hovedtemaet personsentrert behandling.

Takket være Andreas Rantal har fått med seg ledelsen har samtlige personell blitt utdannet i denne behandlingsformen.

– Om ikke alle er med på det, så går det ikke. Tidligere organisasjoner sendte et signal til personellet om at det var ok å møte pasienter ganske slendrianmessig. Så lenge ikke medisinske feil ble gjort. Slik er det ikke lengre. Nå aksepteres ikke lengre at noen kaller visse oppdrag for «dritt-turer». Eller at personellet på akuttmottaket sier til oss: «Hva kommer dere med?»

Vi kommer ikke med noe, vi kommer med noen.

Les mer om saken hos Vårdfokus

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*