Hopp til hovedinnhold


Norsk luftambulanse er først i verden med Airbus Helicopter H135T3

Kan fly lengre, tyngre og i dårligere vær, ifølge Teknisk Ukeblad.

For et utrent øye ser det nok helt likt ut som mange av dagens ambulansehelikoptre. Men bak et kjent ytre skjuler det seg ny og potensielt livreddende teknologi.
Airbus Helicopters H135T3 har aerodynamiske forbedringer, oppgraderte motorer og ny avionikk - autopiloten Helionix - som Norsk Luftambulanse er første sivile bruker til å ta i bruk i denne flytypen.
I forrige uke ble det første av sju bestilte H135T3 fløyet hjem fra Airbus Helicopters-fabrikken i Tyskland til teknisk base på Gardermoen.
– I krevende miljø og ved nesten alle typer værutfordringer, er det fantastisk å få støtte av de nye teknologiske løsningene som Helionix kan tilby. Det øker sikkerheten og evnen til å nå frem til pasienter som trenger vår type medisinsk støtte, sier Rune Midtgaard, administrerende direktør i Norsk luftambulanse i en pressemelding.
Helionix-avionikken inkluderer blant annet en fireaksial-­autopilot basert på den som finnes i storesøster H225 Super Puma og i H175 og H145. Denne typen automatisering bidrar til å redusere flygernes arbeidsbelastning, særlig i situasjoner der de flyr med dårlige referanser, altså i dårlig vær.
For eksempel kan de dobbeltklikke på stikka, så stabiliserer helikopteret seg i «hover» av seg selv.
Produsenten trekker fram at den nyutviklede cockpitlayouten bidrar til økt situasjonsforståelse.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad