Savner nødnett på fregattene

– 200 meter ut fra bryggekanten, kan det bli uklart hvem som har ledelsen, sier Eirik Haugen, avdelingsleder ved Sjøredningsskolen og bachelorstudent i beredskap og krisehåndtering til Dagbladet.

Han mener dette kan gjøre at ressurser ikke finner hverandre under større operasjoner som helikopterulykken ved Turøy 29. april i fjor.

Ett år etter ulykken savner sentrale personer i redningstjenesten fortsatt nødnett på Forsvarets fregatter.

– Selvsagt bør også fregattene ha det, sier redningsleder Stein Solberg ved Hovedredningssentralen til Dagbladet. 

«Gråsone»

I en bacheloroppgave ved Høgskolen i Innlandet (INN) har Eirik Haugen sammen med Tom Arild Løvskogen og Synne Elise Røstgård undersøkt redningsaksjonen etter ulykken ved Turøy, hvor 13 døde og ingen overlevde. Haugen uttaler seg i denne saken som bachelorstudent.

Mens politiets lokale redningssentraler leder redningsaksjoner på land, utpeker Hovedredningssentralen en «On-Scene-Coordinator» OSC i aksjoner til sjøs.

Ifølge Eirik S. Haugen oppstår uklarhetene i sonen mellom disse. En av informantene i bachelor-oppgaven hans om Turøy-ulykken sier det samme:

«(..) det er definitivt en gråsone på hvordan ting skal koordineres», siteres vedkommende.

Fire informanter er intervjuet i oppgaven: Innsatsleder politi, overstyrmann på redningsskøyta og skipssjefene på fregatten og kystvaktens fartøy.

«Kjempeproblem»

Som i en annen bacheloroppgave nylig omtalt i Bergens tidende, viser bacheloroppgaven fra INN at fregatten KNM «Otto Sverdrup» ikke hadde tilgang til nødnettet uner Turøy-operasjonen.

Dermed måtte innsatsleder på land bruke mobiltelefon for å kommunisere med fregatten, som hadde den viktige koordinator-rollen som OSC.

«Det er et kjempeproblem at jeg som leder på land ikke har muligheten til å kommunisere med OSC. Det var en problemstilling på Turøy og vi har sett det ved andre anledninger. Det er en utfordring som vi har adressert til HRS», siteres en av informantene i oppgaven

– Grunnen til at det kan oppleves som en gråsone, har sannsynligvis litt å gjøre med kunnskap om hvem som skal gjøre hva, altså roller og oppgaver, sier redningsleder Stein Solberg ved Hovedredningssentralen til Dagbladet.

Solberg forklarer at det er to kommunikasjonsregimer: Ett på land mellom nødetatene som har nødnett, og ett på sjøen. Det siste forholder seg til regler og krav til kommunikasjonssystemer i internasjonale konvensjoner.

Han sier at det uansett er HRS som har det overordnede koordineringsansvaret.

Les mer om saken hos Dagbladet

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*