Hopp til hovedinnhold


App for å spare livsviktig tid

Røde Kors testet denne uka teknologien «Rescue Me», en app som kan spare letemannskaper for verdifull tid når man leter etter savnede eller sårede, skriver Dagsavisen.
Ambulanseforum skrev i siste nummer om appen SmartHelp som har den samme funksjonen som Rescue Me, samt ytterligere funksjoner som nødsentraler kan bruke. SmartHelp brukes av 110-sentralen og AMK i Trondheim.
AMK Stavanger på sin side tester ut appen ABC Hjelp som er rettet mot å sende ut HLR-hjelpere ved hjertestans.
Dagsavisen beskriver systemet til Rescue Me slik: Du ringer nødnummeret og forteller hva som er galt. Da kan de igjen sende deg en SMS med en link. Trykker du på linken kan politiet igjen spore hvor du befinner deg.
– Den vil være aktuelt for alle som er glade i å bevege seg ute. Men den har den fordelen at også hørselshemmede vil kunne ha stor glede av den, fordi den er basert på tekstmeldinger og internetteknologi som gjør at vi ikke er avhengige av å kunne snakke. Det er en tekstlig kommunikasjon, sier distriktsrådsleder Stig Andersen i Oslo Røde Kors.
Teknologien er utviklet av frivillige i Røde Kors, og har vært i bruk en stund. Nå snuser politiet på muligheten til å implementere den i sine systemer. I politiets nye innovasjonslab PITlab har de nå igangsatt et pilotprosjekt i tre fylker, deriblant Oslo.
– Erfaringene så langt er at teknologien er veldig godt mottatt som et ekstra virkemiddel når man skal lokalisere mennesker, sier leder for labben, Kristin Talgøe.
I samarbeid med selskapet Accenture jobber de nå med å tilpasse løsningen. I dag er det sånn at politiet må bruke mobilselskapenes basestasjoner for å finne savnede mennesker, noe som gir langt mindre presisjon.
Les mer om saken hos Dagsavisen