Hopp til hovedinnhold


– Beredskapen på norsk sokkel er svekket

Hovedredningssentralen må klare seg uten helikoptre stasjonert offshore, skriver Teknisk Ukeblad.
Alle oljebransjens åtte Airbus Helicopters H225, som benyttes til søk- og redning og ambulanseoppdrag, står fortsatt på bakken etter at Luftfartstilsynet i forrige uke utvidet flyforbudet for Super Puma-helikoptrene etter helikopterstyrten på Turøy.
Statoil har bygget om to Sikorsky S-92, slik at de kan brukes til medisinsk evakuering, og beredskapsfartøy vil kunne drive redning i umiddelbar nærhet til selve oljefeltene.
Dermed må oljenæringa i større grad enn vanlig lene seg på den offentlige redningstjenesten og deres Sea King-helikoptre.
– Når du ser på det totale bildet, så er det klart at beredskapen er svekket i forhold til normalen, sier redningsleder Bjørn Jarle Åmlid i Hovedredningssentralen i Sør-Norge til Teknisk Ukeblad.

– Må bruke de helikoptrene vi har tilgjengelig

Oljebransjens sar-helikoptre er ikke en del av den ordinære redningsberedskapen til Hovedredningssentralen (HRS). Likevel er det ikke uvanlig at HRS anmoder om å få bruke dem.
– Dette er ikke våre helikoptre, så vi må spørre hver gang, men normalt sett så får vi jo lov til å bruke dem. Sånn sett er det en del av den totale ressursen, selv om det ikke er en del av den offentlige beredskapen. Det er en god ressurs å ha, det kan godt være et av disse helikoptrene som er nærmest et skadested, påpeker Åmlid.

Bekymret for langvarig forbud

Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) er mest bekymret for konsekvensene dersom Super Puma-helikoptrenes flyforbud vedvarer utover over sommeren.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad