Hopp til hovedinnhold


– Alvorlig og uakseptabelt

På én vakt var 140 telefoner ubesvart på Stavanger legevakt. Regelverket krever at 80 prosent av innringerne får svar i løpet av 2 minutter. Det skriver RA Dagsavisen.

Hovedverneombud Jostein Vik i Stavanger kommune har sendt levekårdirektør Per Haarr et formelt brev med «Varsel om uforsvarlig arbeidsmiljø med fare for liv og helse ved Stavanger legevakt». Han viser til at det er meldt 162 avvik i kommunens varslingssystem for avvik/skader, Synergi. «De langt fleste avvikene ansatte melder, er situasjoner og hendelser der liv og helse utsettes for vare ved at minimumsbemanningen ikke er tilstrekkelig», fastslår Vik.

140 ubesvarte anrop

Avviksrapportene melder om inntil 140 ubesvarte anrop på én vakt, pasienter på stedet som ikke fikk tilsyn på over én time og opptil fire timers ventetid for frammøtte.
Den nye akuttlovforskriften fra 2015 slår fast at legevaktene normalt skal besvare 80 prosent av henvendelsene innen to minutter.
– Situasjonen på Stavanger legevakt er uforsvarlig, og helt åpenbart forskriftsbrudd. Kravet er svar i løpet av 2 minutter. Her er det hundrevis som ikke får svar, sier Grethe Fosse til RA.
Hun er prisbelønnet spesialist i samfunnsmedisin, kommuneoverlege og legevaktsjef i Radøy kommune, og har sittet i Legeforeningens kvalitetsutvalg.
Hun mener Stavanger legevakt må få orden på telefonbesvarelsene omgående.
Les mer om saken hos RA Dagsavisen