Hopp til hovedinnhold


Folk ringer og ringer 116117, uten svar

Folk kommer ikke gjennom på det nye legevaktnummeret 116117. Nå ber legevaktsjef Merete Bergan Svendsen Helsedirektoratet  rydde opp, ifølge Harstad Tidende.
Les også i Harstad Tidende: Nå virker 116 117
Hun har fått flere meldinger om at personer ikke kommer gjennom på det nye telefonnummeret 116117.
– Men når man ringer 77063000, det gamle legevaktnummeret, svarer sentralen, skriver hun.
Hun legger til at i slutten av januar ringte hun flere ganger det nye legevaktnummeret, uten å komme gjennom.
– Etter lang tid kom jeg til sentralbordet på Unn Tromsø. Skal vår legevakttelefon være koblet dit, spør hun.
Hun får svar fra Erik Sveen Haugen, hos Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett.
– Årsaken til at folk ikke får svar, er at linjekapasiteten er for liten for legevakten i Harstad. Dette vil bedre seg når sentralen kommer over på nødnett, skriver han.
Dette er et svar som Bergan Svendsen ikke slår seg til ro med.
– Det er vel ikke for liten kapasitet når en pasient eller et helsepersonell kommer gjennom på det gamle legevaktnummeret, og ikke på det nye.
Hun stiller også spørsmål om hvorfor legevakta i Harstad får samtaler fra Trondheim, Ballangen/Narvik og Lofoten som ligger i andre fylker.
– Er disse rutet til oss. Hvis så er tilfelle, er det viktig for oss å vite, skriver hun.
Les mer om saken hos Harstad Tidende