Hopp til hovedinnhold


Åtte kilometer kabler i Norges nye redningshelikopter

Det nærmer seg jomfruferd for AW101-redningshelikopteret, melder Teknisk Ukeblad.

Nøyaktig et halvt år siden byggingen av Norges første AW101 startet, begynner det nye redningshelikopteret å lengte ut.
Det er fortsatt et par år til Sea King-arvtakeren skal begynne å gjøre nytte for seg hos 330-skvadronen, men jomfruferden er kun fire måneder unna.
De to første norske helikoptrene har befunnet seg på AgustaWestland-fabrikken i Yeovil i Somerset i Sørvest-England siden i vår.
Byggingen av det første helikopteret startet 11. mai. På denne maskinen er de elektriske installasjonene stort sett ferdig.
Det vil si rundt åtte kilometer med kabler som nå skal gjennom omfattende tester.
Den andre maskinen følger cirka halvannen måned bak i løypa og er skrogmessig stort sett ferdig.
– Det er mye som kan oppstå underveis. Men slik det ser ut nå, er vi optimistiske på at vi får til første flygning i mars 2016, forteller Bjørn Ivar Aarseth, som er sjef for Nawsarh, anskaffelsesprosjektet for redningshelikoptre.
– De to maskinene som nå bygges er prototyper. Til en viss grad drives det designarbeid og utvikling parallelt med produksjonen, slik at det tar lengre tid å få ferdig disse enn det vil gjøre på resten av helikoptrene, forteller Aarseth.
De første helikoptrene skal i hovedsak benyttes til trening og sertifiseringsaktiviteter i England fra sent på året 2016.
Maskinene ankommer etter planen Sola lufthavn i april 2017 og starter umiddelbart en test- og evalueringsfase som kalles «OT&E» og er beregnet å ta et år.
Første base som blir operative med AW101 er Sola. Ifølge Forsvaret ga det seg selv, da dette er treningsbasen med simulator, samlokalisering med Nawsarh, tilknytningen til offshorevirksomheten, fjorder og fjell.
Deretter følger Ørland som base nummer to. Tanken bak skal være at 330-skvadronen da fortsatt har Rygge og Florø som redundans i den første innfasingsperioden.
Base tre med nye helikoptre blir Banak som har mest å tjene på den ekstra rekkevidden. Så fylles gapet med Bodø, deretter kommer Rygge og til slutt Florø som da ender den sivile kontrakten på denne basen.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad