Hopp til hovedinnhold


Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne

Har aldri vært så effektivt redningshelikopter som nå, ifølge Teknisk Ukeblad.

De fleste av den norske redningstjenestens 12 Westland Sea King MK43B-helikoptre er 42 år gamle.
Men takket være et teknologisk løft på tampen av levetida, blir Sea King en mer effektiv plattform for søk- og redning (sar) nå enn noen gang.
En av de siste og viktigste oppgraderingene er nye søkekameraer.

Livreddende oppgradering

Sea King har hatt infrarøde kameraer siden 1992. Men dette systemet har vært utdatert lenge.
Allerede for åtte år siden ble det rapportert om sterkt stigende feilrate og ikke minst dårlig tilgang på reservedeler til utstyret som er svært viktig i søkearbeidet.
Forsvaret inngikk i 2011 kontrakt med Heli-One på Sola om å designe og installere nytt utstyr. Hittil er seks helikoptre oppgradert, og denne høsten og vinteren skal de siste seks Sea King-maskinene det nye EO/IR-utstyret (elektro-optisk/infrarød) installert.
På utsiden sitter en stabilisert turret med lynrask rotasjon/tilt og full klimabeskyttelse. IR-sensoren har 22x zoom mens EO-sensoren har 36x zoom.
Innvendig erstattes tidligere CRT-skjermer med høyoppløste LCD-skjermer (én 6,5-tommer i cockpit, to 10,4-tommere i kabin) i et videodistribusjonssystem der hver skjerm kan velge kilde uavhengig av hverandre, enten fra EO/IR, vær- eller søkeradar.
Ketil Moe, som er sjef for 330-skvadronen, har selv vært ute og funnet folk i nød ved hjelp av det nye EO/IR-systemet.
Som kjent har anskaffelsen av nye redningshelikoptre av ulike årsaker trukket ut i tid.
Norge bestilte i fjor 16 Agusta Westland AW101. De første to AW101-maskinene skal leveres i april 2017.
Ett år senere starter innfasingen, og samtlige Sea King skal være pensjonert i løpet av 2020.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad