Hopp til hovedinnhold


Får refs etter dødsfall

Mann (57) døde etter å ha kontaktet både legevakt og AMK, skriver Bergens Tidende.
Les også: – Mitt ansvar
Det er nøyaktig ett år siden den 57 år gamle mannen tok kontakt med både legevaktsentralen og AMK, og fortalte om sterke magesmerter. Han sa også at han ikke klarte å komme seg til legevakten selv og at det var akutt.
Legevakten forsøkte å få sendt hjemmesykepleier hjem til ham, men det lot seg ikke gjøre. Da de forsøkte å kontakte mannen på telefon igjen, svarte han ikke.
"Pasienten forklarte at det verket i hele kroppen og at han hadde gangsperr", skriver Statens Helsetilsyn.
Verken legevakten eller AMK fulgte opp saken videre.  Dagen etter ble mannen funnet død i sitt hjem.
Obduksjonen viste at mannen trolig døde av en form for tarmslyng og bukhinnebetennelse, som følge av kreft i tykktarmen.

- For dårlig kommunikasjon

Da AMK ble klar over dette, varslet de selv fylkeslegen.
Nå har Statens helsetilsyn konkludert med at Bergen legevakt og akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) har brutt forsvarlighetskravet i tilknytning til dødsfall hos en pasient.
Helsetilsynet mener kommunikasjonen mellom legevakten og AMK var for dårlig. De avklarte ikke tydelig nok hvem av dem som skulle ta ansvar for videre oppfølging av pasienten, eller hvor akutt de vurderte behovet for oppfølging.

Må bedre rutinene

Helsetilsynet pålegger i sin avgjørelse både legevakten og AMK å bedre sine rutiner.
Les mer om saken hos Bergens Tidende