Hopp til hovedinnhold


34.000 nødanrop ikke besvart av politiet

Du kan ikke regne med å få svar når du ringer politiets nødtelefon. 34.000 nødanrop til politiet ble ikke besvart mellom januar og juni i år, viser fersk politirapport ifølge Aftenposten.
De fleste vet at de skal ringe 112 når de trenger hjelp fra politiet.
Men for første gang har Politidirektoratet regnet grundigere på hva som skjer når vi ringer.
Et utvalg nedsatt av politidirektør Odd Reidar Humlegård har undersøkt 460.000 nødanrop til 16 av landets politioperasjonssentraler mellom januar og juni 2013. Her er noen av funnene:

  • 25 prosent av nødanropene ble ikke besvart. Tre av fire av nødanropene ble imidlertid avsluttet ved at oppringeren la på innen fem sekunder. Det tyder på at dette var feiloppringninger.
  • Men 7,4 prosent – 34.000 nødanrop – ble aldri besvart, selv om oppringeren ventet.
  • Det betyr at 226 nødanrop ikke ble besvart hver eneste dag.

- Et sykdomstegn i politiet

Politidirektøren ser alvorlig på opplysningene som kommer frem:
- Dette er et veldig stort problem. Det handler om kapasiteten ved operasjonssentralene, sier politidirektør Odd Reidar Humlegård til Aftenposten.
- Det er et sykdomstegn når så mange ikke får svar. Det viser at mange operasjonssentraler er for svakt bemannet. Det er derfor vi også trenger færre politidistrikter som ressurser til å drive robuste operasjonssentraler, sier Humlegård.

Skal være to på vakt

Fra august er alle operasjonssentralene pålagt å sørge for at minst to operatører er på vakt samtidig. Dette skjer to år etter at 22. juli-saken avslørte at svært mange ikke kom frem til politiet da de ringte etter hjelp.
Les mer om saken hos Aftenposten