Hopp til hovedinnhold


Typegodkjenning av ambulanser

506 ambulanser ruller på norske veier til daglig. Nå krever en ny forskrift at alle må ha typegodkjenning. Det er det foreløpig bare en av ambulanseleverandørene som har.

506 ambulanser ruller på norske veier til daglig. Nå krever en ny forskrift at alle må ha typegodkjenning. Det er det foreløpig bare en av ambulanseleverandørene som har.
Utdrag fra artikkel i Ambulanseforum nr. 6 2012
Ønsker du å abonnere? Sjekk her. 
En helt ny EU-forskrift trådte i kraft den 15. september i år. Der er det nye krav til godkjenning av kjøretøy generelt, noe som også innbefatter ambulanser.
Ifølge Stein Erichsrud i Statens vegvesen skulle egentlig forskriften trådt i kraft den 29. april 2009.
– Vi har forberedt bransjen, og sagt at dette kommer og at de må forberede seg.
Kun Nilsson har gjort dette hittil. Falck og Profile er nesten i mål. Tamlans og Eurolans må derimot få ting på plass.
– Vi kan foreta enkeltgodkjenninger, ved tilfredsstillende dokumentasjon, men i prinsippet må man regodkjenne ambulansen.
Erichsrud presiserer at en EU-godkjent ambulanse ikke nødvendigvis tilfredsstiller norske krav, for eksempel når det gjelder båre, bårefeste, ustyr og utstyrsmontering, samt skillevegger.
– Det er særkrav i Norge med hensyn til sikkerhet.
Så i tillegg til enkeltgodkjenningen skal nå kjøretøyene ha en helhetlig godkjenning, og gjennomgå en mer utvidet kontroll.
At flertallet av fabrikantene ikke hadde dette i det forskriften trådte i kraft, kunne blitt en stor brøler:
– Hadde vi ikke hatt praktisk sans så kunne vi i prinsippet stoppet all godkjenning av ambulanser med unntak av Nilssons Volvo, sier Erichsrud.