Hopp til hovedinnhold


Full oppvask om sein ulykkesvarsling

Det er full forvirring om hvorfor det tok 14 minutter fra togulykken sør for Holmestrand skjedde til nødetatene i Vestfold ble varslet. Politiet vil etterforske tregheten.

Det er full forvirring om hvorfor det tok 14 minutter fra togulykken sør for Holmestrand skjedde til nødetatene i Vestfold ble varslet. Politiet vil etterforske tregheten, skriver Tønsbergs Blad.

  I Jernbaneverket er det betydelig irritasjon over påstandene om at togleder var sein med å varsle nødetatene om ulykken. Tb.no fikk tidlig torsdag flere innspill på at Jernbaneverket somlet med å slå alarm. Aftenposten.no brakte saken, der det kom fram at nødetatene var kritiske til at det gikk så lang tid fra ulykken skjedde til nødetatene var varslet.

– Vår logg viser at togleder fulgte prosedyren og ringte alarmsentralen 112 (politiet). Da var klokken 10.35. Han ble satt i kø, og sendt hit og dit, både til Buskerud og til Vestfold.

Ifølge Bårdstu ga togleder til slutt opp, og ringte et annet nummer til politiet i Vestfold.

Tryglet

– Der fikk togleder til slutt kontakt, og måtte trygle og be om å bli satt over til 112 for å få foretatt trippelvarsling, forteller Bårdstu.

Etter det tb.no erfarer, skal togleder ha vært nødt til å bruke svært lang tid for å forklare politiet nøyaktig hvor ulykkesstedet var.

  AMK-sentralen i Vestfold forteller at alarmen der først gikk klokken 10.43, 13 minutter etter at ulykken skjedde.

– Her ble vi varslet fra 110-sentralen (brannvesen) i Drammen. Da var klokken 10.43, forteller klinikkoverlege Jon Erik Steen-Hansen ved ambulansetjenesten i Vestfold og Telemark.

 Operativ leder Espen Thomassen ved 110-sentralen i Drammen har, på forespørsel fra tb.no, gått gjennom loggen for ulykkesdagen.

– Det viser seg at vi ble varslet av politiet, som fysisk gikk inn til oss for å høre om vi hadde hørt noe om en ulykke på Vestfoldbanen. Det første vi gjorde, var å sende brannbilene i retning ulykkesstedet samtidig som vi varslet de andre nødetatene. Da var klokken 10.44.

110 vil være først

Thomassen bekrefter at 110-sentralen aldri fikk noen henvendelse fra toglederen, men at det var operatører hos hans sentral som ringte dit.

– Men det er vi som skal varsles først. Vi skal varsles umiddelbart ved togulykker, blant annet fordi våre folk er trent til å jorde strømmen slik at vognene kan bli tilgjengelige for redningsmannskapene. Samtidig skal vi trippelvarsle, altså varsle politi og ambulansepersonell.

Pressevakt Ben Wikøren ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge opplyser at de fikk melding om ulykken klokken 10.52.

– Vi fikk beskjed fra AMK-sentralen i Oslo, som ba om et Sea King-helikopter til ulykkesstedet, sier Wikøren.

Oppvask

Pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket gjør det klart at det kan bli oppvask og endring i systemet etter togulykken onsdag.

– I Oslo har togleder som rutine å ringe 110 ved ulykker. Vi vil vurdere å gjøre det samme i Drammen, sier han.

Les mer om saken hos Tønsbergs Blad