Gammeltida – utdrag

Dette er en spalte som viser hva ambulansetjenesten har vært opptatt av de siste tiårene. Her er klipp fra siste nummer av Ambulanseforum for 10, 20 og 30 år siden.

Fra nr. 4. 1981

Allikevel ambulansekurs

Tidligere sosialminister Nilsen kunne meddele like før valget at det ikke ble noen sentral ambulanseopplæring i 1981. Dette utløste sterke reaksjoner. Dertil stod det i sterk kontrast til sosialministerens lovnad under fjorårets landskonferanse for ambulansepersonell som Norsk Kommuneforbund arrangerte – da var det snakk om oppstart av ambulansekurs i 4 regioner.

Ulovlig med sikkerhet?

«SEBRA»-saken fra Vestfold er brakt inn for Direktoratet for arbeidstilsynet. Biltilsynet vil nemlig ikke godta den splitter nye ambulansen til Vestfold fylke fordi den er for godt merket.

Otta-ambulansen i garasjen fra nyttår?

Otta Sanitetsforening har ikke lenger penger til å drive de to sykebilene sine. To sjåfører og to ledsagere er sagt opp fra årsskiftet. Dersom Rikstrygdeverket ikke går med på å øke takstene, blir det største tettstedet i Nord-Gudbrandsdal uten sykebil.

Fra nr. 4. 1991

Ambulansesjåfør reddet sau – med munn-til-munn

Ambulansearbeider Geir Venås fra Telemark synes tydeligvis at sauer er ålreite dyr og ble «dagens helt» i saueflokken da han reddet sauemor fra den sikre død. Søya hadde satt fast hodet i et gjerde og holdt på å bli kvalt, men Venås blåste liv i sauen igjen ved å bruke munn-til-munn-metoden. Bonde og eier Gunleik Åsheim takket ambulansearbeideren for innsatsen og sa til Avisa Varden at sauen ble så god som ny!

Nå kommer AMK-sentralene!

Rogaland har, som første fylke, tatt i bruk to AMK-sentraler og 17 lokale legevaktsentraler etter at prøveprosjektet «Hordaland-modellen» har vært prøvd ut i Bergen gjennom en årrekke. Den medisinske leder for oppbyggingen av AMK-sentralene i fylket, er overlege Olav Eielsen ved akuttmedisinsk seksjon ved Sentralsykehuset i Stavanger. Seksjonen har ansvar for legehelikopteret Sea King, medisinsk ansvar for ambulansetjenesten, akuttmedisinsk undervisning, og ansvar for etablering og drift av AMK på sykehus. Telefonnummeret til AMK-sentralen er 003.

Ny helikopterbase i Arendal

Agder-fylkene får endelig en legehelikopterbase. Norsk Luftambulanse (NLA) åpner sin sjette helikopterbase her i landet på Aust-Agder Sentralsykehus i Arendal. Nå kan befolkningen i fylkene føle seg trygge på at legehelikopteret står i livreddende beredskap 24 timer i døgnet, året rundt.

Ambulanseutlysning i Stjørdalen

9. april ble ambulansetjenesten i Stjørdal lyst ledig, men frist for påmelding 20. april. 11 dager er snaut, men likevel meldte 18 interesserte seg. Bakgrunnen for at enken til den tidligere konsesjonsinnehaveren måtte gi seg, var at hun ikke anså det som mulig å drive en ambulansetjeneste med to biler og åtte mann på en årlig godtgjørelse på i underkant av 2,2 millioner kroner. Likevel var dette makssummen som ble oppgitt i anbudets kravspesifikasjon og som konkurrentene måtte forholde seg til.
Fra nr. 4. 2001

Mange sykehus uten organisert traumemottak

Guttorm Brattebø, Torben Wiseth og Trine Høylo har skrevet en oppsiktsvekkende artikkel der de avslører sannheten om norske traumemottak. Bare vel halvparten av sykehusene i Norge som har en akuttfunksjon, har traumemottak i en eller annen organisert form. Og bare 37 prosent opererer med innkallingskriterier for traumeteamet. Resten er prisgitt AMK-operatørens skjønn.

Slutt på adresserot

I løpet av høsten skal alle leiligheter få sin helt unike adresse. Bare eneboliger og rekkehus har hatt dette tidligere. Dette tiltaket vil gjøre det langt enklere for utrykningspersonell å finne raskt frem.

Videreutdanning i Hedmark

Det planlegges en videreutdanning i Hedmark, som – i motsetning til mange andre bedriftsinterne og høyst kvalitetsmessig varierende tilbud – har sin base i det offentlige opplæringssystemet.  Målgruppen for studiet er ikke bare tjenestegjørende ambulansepersonell. Også sykepleiere og annet helsepersonell med basiskunnskap i akuttmedisin vil få muligheten til å delta.
Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.