Ambulanseulykken i Buskerud: – Det største marerittet

Slik så vraket ut. Rapportene er ikke ferdig ennå. Foto: Statens vegvesen

En pasient omkom og fire ambulanse- og sykehuspersonell ble lettere skadet da ambulansen kjørte ut i forbindelse med et akuttoppdrag mellom Ringerike sykehus og Ullevål i slutten av november.

Forkortet artikkel fra Ambulanseforum nr. 6 2011

Ønsker du å abonnere? Sjekk her!

Politiet fikk melding om ulykken kl. 15.50 mandag den 21. november. Ambulanse 464 som tilhørte Ringerike stasjon i Vestre Viken HF, kom fra Hønefoss i retning Sandvika da ulykken skjedde.  Ambulansepersonellet satt foran, en lege og en anestesisykepleier satt bak med pasienten. Det var et grusomt syn som møtte kolleger.

Vraket hadde knust front og hele venstre side var opprevet samtidig som den  hadde snurret minst en halv gang rundt sin egen akse. Politiet har avhørt flere bilister i etterkant av ulykken. Statens vegvesen gjorde strakstiltak på ulykkesstedet.

– Det er helt utrolig at personellet ikke fikk større skader når man ser skadene på ambulansen, sier Bjørn Hammer, ambulansesjef i Vestre Viken.

Stein Erichsrud fra Statens vegvesen og ulykkesgruppa kan foreløpig si at:

– Til tross for de omfattende skadene bilen hadde, så har den gjort jobben med opptak av energi, og alle utenom pasienten fikk tross alt små skader. Alt innvendig utstyr, som båre, båreinnfesting og pålagt utstyr, det er krav til i forskriften satt på plass. Det har oppført seg slik vi ønsker. Det som bekymrer oss er ettermontering av utstyr som ikke klarte det, og medbrakt utstyr fra sykehuset. Alt i alt ser vi at endringen av forskriften har medført mindre skader enn det ville vært i en gammel ambulanse.

Politiets, vegvesenets og ulykkesgruppas etterforskning, rapporter om hendelsesforløp og tekniske ting er ikke ferdig ennå.

– Fokuset vårt nå er å følge opp stasjonen. De har hatt store belastninger det siste året. (Red.anm. De hadde blant annet første enhet på Utøya, og var tungt involvert i aksjonen der.) Når ulykker skjer får det stor oppmerksomhet og dette vil gi økt fokus på det man tror eller vet er årsaken til det, ikke bare i vår tjeneste, men i hele Norge, avslutter Hammer.

– Det er klart at det er et av de største marerittene for ambulansepersonellet når pasienten blir skadet eller omkommer.

Straffeloven er opptatt av individansvaret, men ved slike ulykker er det også interessant å se på systemer og ledelse. Ambulanseforum regner med at det er en del punkter som mange ønsker svar på:

  • Var vektgrensen på ambulansen overholdt, med fem personer samt medbrakt utstyr i en mindre personbilsambulanse? Hvem er i så fall ansvarlig om så ikke er tilfelle?
  • Var pasienten forskriftsmessig festet, med skulderstropper og hofte/ benstropper?
  • Hvis det siste ikke var tilfelle, hva er prosedyrene for festing av pasienten når personell fra akuttmottak eller annet personell som vanligvis jobber inne på sykehus, og ikke er vant til ambulanseoppdrag, blir sittende bak i bilen?
  • Hvordan er sikkerhets- og treningskulturen i ambulansetjenesten i Vestre Viken?
  • Er det et ledelsesansvar om det avdekkes at sikkerhetskulturen er for dårlig?

Ambulanseforum vil følge opp saken videre.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.