Hopp til hovedinnhold


Antiskrens redder flest liv

Antiskrens er det viktigste nye sikkerhetstiltaket i biler de siste ti årene. Ifølge Transportøkomonimsk institutt har antiskrens spart 151 nordmenn, frontkollisjonsputer 83 og sidekollisjonsputer 73 fra å bli drept eller hardt skadet.

Antiskrens, front- og sidekollisjonsputer er de viktigste nye sikkerhetstiltaket i biler de siste ti årene, skriver NRK.

Sikrere biler blir sett på som en av grunnene til at antallet alvorlige ulykker har gått noe ned, til tross for at antallet biler på veiene har økt i samme periode.

I 1999 var antiskrens standardutstyr på bare 28% av de nye bilene, i 2009 var det standard på 96% av alle nye biler.

Denne utviklingen har ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) forhindret 151 nordmenn fra å bli drept eller hardt skadet. Men fortsatt er nesten halvparten av bilene som ruller på norske veier uten antiskrens.

I 1999 var både front og sidekollisjonsputer standard på bare 4% av alle nye biler, i 2009 var dette økt til 98%.

Frontkollisjonsputene har berget 83 fra å bli drept eller hardt skadet, mens sidekollisjonsputene har berget 73.

Toppscore i Euro NCAP

Siden 1997 har Euro NCAP utført kollisjonstester på de fleste nye biler og gitt dem stjerner ut fra hvor sikre de er totalt sett, der fem stjerner er det maksimale.

Her finner du testene til Euro NCAP

I 1999 var andelen nye biler med 4 stjerner eller bedre 25%, i 2009 var den på 98%.

Sikkerhetsutviklingen har gjort at selv små nye biler nå vil kunne være sikrere enn en ti år gammel stor bil.

Les mer om saken på NRK