Hopp til hovedinnhold


Hviletid i ambulanseyrket?

Å være trøtt på jobb er ikke nytt i ambulansetjenesten. Men setter det ditt eller andres liv i fare?

Å være trøtt på jobb er ikke nytt i ambulansetjenesten. Men setter det ditt eller andres liv i fare? spør Art Hsieh på EMS1.com.

Mens du leser dette, er du trøtt?

I forrige uke ble en ambulansearbeider i USA tiltalt for uvettig kjøring etter at han krasjet ambulansen i en møtende bil.

The Chattanooga Times Free Press skrev at Gerald Zigner var i ellevte time av et døgnskift da han sovnet bak rattet.

Etterforskningen etter ulykken, som førte til at en passasjer i den andre bilen ble alvorlig skadet, tar opp temaet om førertretthet var årsaken.

Det å være trøtt på jobb har vært diskutert i media og fagblader. På 90-tallet husker jeg artikler om hvordan man kan jobbe trygt når man er trøtt på jobb.

Og jeg kan forstå det, slik sikkert mange av dere kan også. Når jeg var en ung paramedic, kunne jeg jobbe 16, 24 og 48 timers skift uten at det føltes tungt. Jeg kunne til og med dra hjem etter endt døgnskift og fungere som vanlig hele dagen, legge meg til vanlig tid, og være tilbake igjen på jobb dagen etter på et nytt døgnskift.

I virkeligheten lurte jeg nok meg selv litt. For det første var jeg ikke våken hele dagen, dagen etter, jeg tok mini og makrolurer om morgenen og kvelden.

Hvis det var et travelt skift, merket jeg at det tok lengre tid å fylle ut ambulansejournalen, eller at jeg kjørte saktere på oppdrag.

På slutten av døgnskiftet var det øyeblikk hvor jeg falt i søvn mens jeg ventet på grønt lys klokka fire om morgenen. Hvordan merket jeg det? Jo, for da jeg våknet med et rykk, så jeg på makkeren min, og hun sov også.

Mange av oss jobber fremdeles lange skift. Vi opplever sykluser med våkenhet og søvnighet gjennom dagen. Vi kommer oss gjennom de søvnige øyeblikkene med koffein og ren viljestyrke noen ganger.

Men i lange stunder jobber vi ikke så bra som vi burde. Mange studier viser at presisjon, nøyaktighet og servicenivå faller når vi blir trøtte, antall bilulykker, skader og til og med dødsfall stiger.

Det kan være sant at i noen systemer hvor volumet er lavt, kan det å jobbe lange skift være trygt. Det betyr at man kan ha noen timers søvn på øret, og at det er rutiner som gjør at man kan få seg en liten lur når det passer seg. Men å jobbe døgnskfit og være våken mesteparten av tiden er problematisk.

Vi vet at vi jobber i et risikofylt yrke. Det er ikke logisk at vi høyner risikoen ved å være trøtte.

Les hele på EMS1: Nap time in EMS?