Hopp til hovedinnhold


- Folk ringer 112 om de utroligste ting

Ikke alle som ringer nødnummerne, har et legitimt ærend.

Ikke alle som ringer nødnummerne, har et legitimt ærend, skriver Fredrikstad Blad.

- Utrolig mange av henvendelsene til politiets nødnummer 112 skulle aldri ha kommet til oss, sier Heidi Arneberg som er sjef på Operasjonssentralen i Sarpsborg hvor 225.000 østfoldinger havner om de taster 112.

Hun mener mye av økningen kan forklares med at "alle" har mobiltelefon. Og gjerne bruker den.

- Dersom en elg forvillet seg ut på E6 for 20 år siden, fikk vi én eller to telefoner. I dag får vi 40 om samme elg, sier Arneberg, som understreker at alle henvendelser likevel blir besvart:

- Den neste telefonen kan gjelde et livsviktig oppdrag.

Likevel er hun klar på at mange av henvendelsene til 112, aldri skulle ha havnet der.

- Folk kan ringe politiets nødnummer om de utroligste ting. Som å spørre om vi har funnet lommeboka som er borte. Eller om båndtvangen for hunder fremdeles gjelder.

På Akuttmedisinsk kommunikasjonsentral (AMK-sentralen) på sykehuset i FredrikstadFagkoordinator Ola Nordhelle kan ikke si hvor mange av henvendelse som aldri skulle ha kommet til 113, men mener at det dreier seg om "et betydelig antall".

- De fleste som ringer oss oppfatter nok situasjonen som kritisk, selv om noen av dem heller skulle kontaktet fastlegen sin eller legevakt, sier Nordhelle som har 13 års erfaring fra AMK.

Mange av de som ringer vil bare ha medisinske råd. De henvises vennlig, men bestemt til fastlege.

- Og så har du de som ringer oss fordi det er gratis. Og ber oss om å formidle beskjeder til andre deler av helsevesenet. Da må vi forklare at slikt gjør vi ikke. Uansett om kontantkortet er tomt, smiler Nordhelle.

Les mer om saken i Fredrikstad Blad