Forskjellen mellom å sitte for- og bakovervendt

Se forskjellen: Denne Youtubevideoen viser forskjellen mellom et barn som er for- og bakovervendt i en frontkollisjon på 50 kilometer i timen.

Animasjonen er laget i forbindelse med en kampanje for at norske bilførere skal sikre barna i bakovervendt sete helt til barnet er fire år.

Les også i VG: Trygg Trafikk bekymret – Åtte av ti småbarn risikerer unødvendige bilskader

Barnet kan unngå store skader ved å sitte med ryggen mot kjøreretningen, skriver VG.

Trygg Trafikk og Ifs undersøkelser viser at de fleste velger å vende setet forover etter at barnet har fylt et år.

Les mer om saken i VG

Print Friendly
Tags:

26 Comments

  1. Det er enkelt og greit et resultat av norsk bilavgiftspolitikk at alt for få barn sitter i bakovervendte seter frem til de blir fire år. Selv har jeg gutter på to og fire år, hvor eldstemann nettopp er snudd. Jeg kjører Ford S-Max, en av få biler med god nok plass i baksetet til å kunne sitte bakovervendt uten beina brettet oppover bakseteryggen… Skoda Superb og Mercedes E-klasse er vel andre eksempler på biler med OK bakseteplass. Jeg måtte ut med utrolig mange flere avgiftskroner for S-Max’en min enn enn om jeg hadde kjøpt en liten Polo eller Fiesta.

  2. animasjonsfilmen er noko missvisande, ingen foreldre så kjører rundy med så lause tre punkts selar i barnesete. Dette er hysteri, alle som er over 20 i dag har kun sete framoverlent då dei var små.

  3. bittelill says:

    Kim at alle som er over 20 i dag har sittet forovervendt synes jeg er et tåpelig argument. Før den tid lå babyene løse i vognbaggen i bilen og ungene var ikke festa i det hele tatt. Det betyr vel ikke at det er greit? At det forskes og at en kommer til nye resultater vil jeg jo si er possitivt. Også er det slike hodninger som dine om at det gikk jo bra tidligere osv som gjør nettopp det at mange velger å se bort fra forskningsresultater.

    Tror det er viktig at vi husker på at barna ikke er små voksne, kroppene deres er mykere, min 4 åring sitter bakovervendt i en zusuki balleno 97 modell, ja han må bøye bena, men har nå aldri nevnt det som et problem. Heller et evt brudd i et leggbein enn nakke/hodeskader i en kollisjon.

  4. Kim: Og alle som ikke er her i dag satt sansynligvis også forovervendt.

    Hysteri? Er det hysteri at man vil sikre sine barn på den beste måten? Er det hysteri at man foretrekker at barnet muligens får knærne oppi kjaken og knekker noen bein – fremfor at de kan dø? Er det hysteri at man ikke vil at barnet skal bli invalid eller oppleve innvendig halshogging?

    Av og til føler jeg at jeg er en del av en sekt når jeg nevner at jeg har barna mine bakovervendt. I dag er det nesten tabu å sikre barna sine opptil 4 år bakovervendt. Om 10 år håper jeg det er tabu å sikre de forovervendt. Men før den tid håper jeg så inderlig at forovervendte seter blir forbudt å selge og bruke i Norge.

    All creds til Trygg Trafikk som retter søkelyset på dette.

    Og husk: Du er heldig hvis du kræsjer med et tre/en vegg o.l i 50 km/t. Treffer du en bil som kjører 50 km/t og kommer kjørende mot deg, så kræsjer dere i 100 km/t. Har du da fortsatt lyst til at barnet ditt skal sitte forovervendt da?

  5. Hei Kim.

    Ingen som i dag er over 40, har dødd av ikke å sitte i barnestol som liten…

    Bruk statistikken slik du vil, men barnedødeligheten er vesentlig redusert siden 70-tallet nettopp på grunn av bedre sikring i bil. Sitter barna bakovervendt minker dødeligheten ved kollisjon betraktelig. Alvorlige komplikasjoner reduseres også. Desverre er det ikke fysisk mulig å la en 4 åring sitte bakovervendt i de fleste biler, men «så lenge det er mulig» bør være målet…

  6. Hva når barnet sitter bakovervendt og man blir påkjørt bakfra? Da vil man jo få samme effekt med belastningsskade som når barnet sitter forovervendt med frontkolisjon.. Men vet jo aldri, har ikke sett noe statistikk med det er vel 50% sjangs for hver?

  7. Dette er litt rart,i sverige er det aldri hvert lov til å sitte samme vei som kjöre rettning men i norge har det alltid hvert lov.Det er mye som skiller Norge å sverige på lov og ikke lov.Begynn å lär av hverandre så kommer vi mye lengre å våre barn blir mindre skada.

  8. Det snakkes hele veien om frontkolisjoner
    Hva med bakovervendte stoler når en blir påkjørt bakfra da?
    Om en leser raporter og statestikker så er jo påkjørsel bakfra det som skjer mest
    Jeg har den 3åringen min fremovervendt og 1/2 åringen bakover vendt
    Stoler mest på den som står fremover da risikoen for og få en inn i bagasjen er mye større en at jeg fronter med en annen
    OG det er ikke fremovervendte stoler for så små
    En ennen sak er jo også sidekolisjoner
    Det er jo også en stor risk for folk ikke følger vikeplikten eller stopp før rundkjøring
    Har sett mang en bil som får uventet besøk inn fra siden

  9. Til de som er bekymret for påkjørsel bakfra: ved en kollisjon forfra kan fortsforskjellen på kjøretøyene fort komme opp i 150 km/t om ulykken skjer i en 80-sone. Selvfølgelig kan du stå stille i et lyskryss og bli påkjørt bakfra av en tulling som kommer i 150 km/t, men det er nok langt mer sannsynlig at hastighetsforskjellen på kjøretøyene er vesentlig mindre ved en påkjørsel bakfra.

  10. Hentet fra http://www.sikringavbarnibil.blogspot.com :

    Det er mange som lurer på om det ikke hadde vært tryggere med et forovervendt barnesete med tanke på påkjørsel bakfra. Trygg Trafikk har følgende å si om påkjørsel bakfra:

    Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens over 50 % omkom i møteulykker. Tallene er hentet fra SSB og Trygg Trafikk.

    Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

    Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner.

  11. Har noen forsøkt å plassere en 4-åring bakovervendt i en normal bil som normale folk med normale lønninger kan kjøpe? Føttene ligger jo krøllet oppover bakseteryggen, samtidig som barnesetet butter i seteryggen foran selv om dette er klint opp i rattet/dashbordet.

    Nei, dersom det er så jævlig farlig som de skal ha det til å være, så får de komme med et forbud mot forovervendt stol. Som det er nå skaper det bare dårlig samvittighet hos foreldre som ikke har råd til Ford S-max, Mercedes og andre latterlig dyre men akk så store og gode biler.

  12. Jan:

    Du hevder du har lest statistikk som sier at det å bli påkjørt bakfra er mest vanlig. Jeg skal driste meg til å påstå at dette er noe du tar ut av løse lufta og ikke har noe med statistikk å gjøre For å gjøre min påstand sannsynlig, trenger jeg ikke noe annet enn to spørsmål:

    Hvis du blir påkjørt bakfra, hva er da mest sannsynlig?

    a) Noen rygger inn i bakenden til bilen din
    b) Noen kjører med front inn i bakenden til bilen din

    Hvis svaret ditt = b; opplever bilen som kjører inn i deg en kollisjon i front eller i sin bakende?

    Jeg så at et annet svar forklarte forskjellen i skader/dødsfall ved front til front i forhold til å bli kjørt på bakfra så den kan jeg la ligge.

  13. Det er ikke bare dyre biler som har god plass!

    Eks.
    Citroen Berlingo har benplass i haugevis
    Mercedes B-klasse funker bra
    Honda Jazz funker
    VW Passat/Touran
    Opel Zafira
    BMW 3-serie (trangt, men det går)
    Opel Astra

    …de aller fleste FÅR plass til bakovervent sete. Barn er ikke vant til å sitte med helt strake bein! Se på et barn som sitter på gulvet og leker, han/hun sitter ikke med bena rett frem, men sitter på knærne, i skredderstilling eller krøllet sammen på en eller annen måte. VI voksne synes det ser ubehagelig ut, barna klager sjelden. Et barn som har sittet bakovervendt hele livet vet ikke at fremovervendt er et alternativ…

    Og ja – i en kollisjon bakfra, hvor mange biler er involvert i den kollisjonen? To stk ja…altså må en kjøre inn i en annen bakfra…i en kollisjon bakfra er det altså bare 50% sjanse for at du faktisk blir truffet bakfra, samt at det kanskje er DU som treffer en annen bakfra, da opplever barna krefter tilsvarende en frontkollisjon (minus farten til bilen foran selvsag).

    Dessuten – om det er mest vanlig å bli påkjørt bakfra er det ikke her de største personskadene oppstår! Hvorfor ikke sikre seg mot worst case i stedet for mot best case?

  14. Problemet med Passat og alle andre stasjonsvogner, er plassen i bredden. Om man har to barn i alderen 1-4 år, får man ikke satt inn to skikkelige stoler (f.eks. BeSafe iZi Combi) ved siden av hverandre, men må ha en på høyre og en på venstre side (har kjørt Passat leiebil Trondheim-Oslo med to stk av nevnte seter inntil hverandre, men det var slettes ikke komfortabelt for kona som hadde minstemanns sete mer enn ti centimeter inn på sitt sete). Skal man ut på langtur med to små, er det veldig praktisk å kunne sitte sammen med dem bak, for ikke å snakke om de som har tre barn – da blir de fleste stasjonsvogner for små.

  15. Mille Mary says:

    Du som skriver at to biler som møter hverandre i 80km/h får et smell på over 150km/h, kanskje på tide å ta et fysikk kurs for voksene?

  16. Og alle bilulykker skjer ved frontkollisjoner?
    Og alle bakovervendte er så enkle å montere at det ikke er mulighet for å montere feil når en verdensmester av en far skal sette inn setet etter jobben, før handleturen? Det verste jeg har montert noen gang, er et bakovervendt sete – selv som ingeniør er det vanskelig.
    Slutt å skremme småbarnsforeldre, og slutt å fremstille de som har forovervendt som dårlige foreldre.
    Det er kjøreopplæringen som må tas tak i først.
    OG: Hvis forovervendt er livsfarlig, HVORFOR er de da tillatt solgt. Og HVORFOR skårer forovervendte veldig høyt i ADAC-tester?
    Dere har et forklaringsproblem. Men kanskje er dere som står bak siden, forhandlere av bakovervendte seter? Eller eventuelt er ektefelle eller bekjente av dere forhandlere av nettopp disse?

  17. Jarle S: Et bakovervendt sete er kanskje ikke alltid lett å montere men følger man bruksanvisningen så skal selv en ingeniør få det til, og om man har spørsmål eller trenger veiledning så går det da an å ta kontakt med forhandler eller produsent?

    Forovervendt er desverre fortsatt tillatt, for at dette skal forandres på må EU endre sine retningslinjer, Norge kan ikke bare bestemme seg for å forby det. Dette er en lang prosess som er igangsatt så man vil sikkert ikke se resultater sånn med det aller første.

    I biltester så teller sikkerhet og brukervennlighet 50/50, dvs at et forovervendt sete som er lett og montere kan være middels sikkert og fremdeles kommer over et veldig sikkert bakovervendt sete i forbrukertester.

    Anbefaler deg å lese det som står på denne linken:

    http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2723

  18. Mille Mary: Jeg skrev i 80-sone; hvis begge biler har 75km/t i motsatt retning og de treffer hverandre rett forfra, er deres relative hastighet i forhold til hverandre 150km/t. Det er forskjell på det, en kollisjon hvor den ene kjører i 75km/t og den andre står stille, og hvor den ene kjører i 50km/t og blir påkjørt bakfra av en bil som holder 75km/t.

  19. Med Britax Multitec-sete gikk det fint å ha en fireåring bakover vendt i en Punto -98, så plass bør ikke være et stort problem i noen biler. Litt trangt forran men ikke helt ugreit.

  20. Spaceman Spiff says:

    Jeg har nettopp snudd eldste-jenta på 2,5 år fordi det etterhvert ble helt utålelig for henne å sitte bakovervendt. Som påpekt mange ganger, så sitter hun med beina krøllet oppover baksetet og gevinsten vi har fått av å snu henne er at vi nå kan kjøre i 5-6 timer med bare et stopp uten at hun klager. Hun er litt stor for alderen, og det gjorde det nødvendig å skifte retning så tidlig.

    Et annet problem er at forsetet er klemt så til de grader frem at jeg som er drøye 1.90 høy knapt klarer å lirke meg inn i forsetet. Og det til tross for at bilen er en stor stasjonsvogn. Poenget må være å ha ungene bakovervendt så lenge som mulig, men at på et eller annet tidspunkt må fornuften overta. Jeg skjønner helt klart poenget til TryggTrafikk (til en forandring) og jeg har selv vært hoderystende når jeg har sett alle som har kommet med 1 år gamle unger i fremovervendte seter til barnehagen fordi «de synes det er så greit», men et sted må man snu dem.

    Dessuten er det forskjell på setene. BeSafe har mange gode seter, men er ganske store. Det er også forskjell på barna og hvor lange bein de har, så argumentet om at jeg klarte å klemme inn 6 åringen i en 1 dørs lada er ikke holdbart argument.

    Man må kjøre med innsiden av hodet og være forberedt på at det er mange andre som ikke gjør det. Ut over det er jeg redd vi er prisgitt lykken, desverre.

  21. Spacemann Spiff; Det er nok neppe barnet ditt som har det uutholdelig. Jeg har selv en 2.5 åring som har det helt utmerket i sin bakovervendte stol. Jeg foretrekker heller at beina hans er «krøllet» enn at han blir lam fra nakken og ned i en frontulykke. Ja, der kom det; du som forelder kan kjøre i 5-6 timer med bare et stopp. Vet du, det er anbefalt at barn bør ha pause for ryggen sin hver time. Dessuten at du får dårlig plass i passasjer-setet. Hvorfor ikke finne løsninger i stedet? Du kjører eller sitter i baksetet. Der avslørte du at DINE behov kommer foran barnets sikkerhet. Hvis du hadde møtt en familie hvor ett barn døde (satt forovervendt) og ett barn som overlevde nær uskadet (bakovervendt), hadde du neppe snudd barnet ditt forovervendt. Det har jeg. :( Dessuten, du ville vel reagert på at andre kjører rundt med sine barn løse i bilen? Vel, for 40 år siden var det ingenting rart med det mente mange og lo av foreldre som monterte bilbelter i baksetet og så barneputer… I dag vet vi bedre, heldigvis, så hvorfor ikke ta forskningen som foreligger på alvor og sikre barnet ditt best mulig, så lenge som mulig?

  22. Leser mye rart her. Jeg er ikke i tvil om at bakovervendte seter er det beste for barnet. Sant som det sies, at barna sitter med litt krøllete ben er nok ikke så stort problem for barnet. Men om foreldrene da velger å kjøre 4-6 timer i strekk ser jeg problemet. Men er det virkelig vanlig?? Hyppige pauser. Ikke tror jeg at jeg er en særlig egnet sjåfør etter 4-6 timer kontinuerlig bak rattet heller. Leser at barna bør sitte bakovervendt til de er 4. Det hadde ikke gått med mitt barn. Da hun var 3 1/2 hadde hun knærne oppunder haka i sitt bakovervendte sete, da det satt en i passasjersete foran. Men lengst mulig, helt klart ja……

  23. Ja, det er nettopp plassen som gjør at en del kutter ut å sitte bakovervendt. Jeg ville helst ha ungen min lengst mulig bakovervendt, men allerede da hun var 20 mnd snudde vi den forovervendt. Mannen min syntes synd på henne pga hun satt så krøket med beina. Er ikke sikkerhet viktigere enn komfort?

  24. Jeg blir faktisk utrolig lei meg når jeg leser dere som skriver at bakovervendt sikring bare er tull og umulig å gjennomføre. Jeg trodde vi helt ærlig var kommet lenger i opplysningssamfunnet anno 2010. Dette med ting er anbefalt fordi det er i salg? Kjære vene… Pampers våtservietter inneholder hormonforstyrrende og direkte farlige stoffer, det er i salg fordi om. Man trenger ikke bruke de. Eller hoppehusker og gåstoler som kan gi barna varige hofte- og ryggskader de selges også fult lovlig selvom det ikke er anbefalt. Og sånn kan lista gå nedover i evigheter.
    Jeg så denne filmsnutten for halvannet år siden og det forandret livet mitt totalt:
    http://www.youtube.com/watch?v=fKIeExpDLDA
    Aldri i verden om jeg snur ungen min før 4 år. Helst enda lenger.
    For at dette skal bli en standard må vi bruke sterke virkemidler, eller «skremme» slik det ble kalt lenger opp. Folk må ta til fornuften! Man trenger ikke å ta unødvendige risiko med barnas liv bare fordi man er så sta? Det er forbi all viten at bakovervendt er sikrest, sånn er det bare. Det kan ikke lenger diskuteres. Alle instanser er enige om dette, stort sett over hele verden. I nabolandet Sverige er tilstanden en helt annen, der er det stort sett ingen som snur ungen før 3 års alder, og det er påbudt med bakovervendt til 2 år. Er svenske barns nakker svakere enn norske barns?
    På tide å ta hodet opp av sanda og faktisk ta innover seg fakta.
    Bøyde ben er ufarlig, og barn har ikke vondt av det. Vi synes det ser vondt ut. Vi må slutte å projisere oss selv i ungene. Jeg hadde synes det hadde vært skrekkelig vondt å sitte på knærne å leke med duplo i 1 time, min datter på 2,5 år synes det er helt greit. Når hun sitter i sofaen og koser, sitter hun med knærne under haka, det er også helt greit. DE har ikke vondt!
    Dette er faktisk en ting Ola Nordman ikke kan trekke nisselua si over, wake up and smell the coffee!

  25. Litt hysteri må det kunne innrømmes dette er.
    Langt fra alle sammenstøt kommer rett i front, og når det skjer må det kunne tenkes å skyldes manglende konsentrasjon eller oppmerksomhet.

    Hvem har ikke måtte strekke seg bak til barn, eller på annen måte gitt det oppmerksomhet når en kjører. Kanskje fordi barnet er lei av å stirre bakover i stolryggen uten å kunne se sin mor/far eller annet som skjer.

    Selv har jeg en bil hvor det er god plass til å sitte bakover, mens det i den andre kun kan sittes fremover. Det er ingen tvil om at barnet liker seg best og er mest rolig når det kan se fremover.

    Det er klart viktig at barn sitter i sikreste retning, spesielt de yngste. Men slike tester bør også ta hensyn til trivsel for barn og fører. Så konsentrasjon og fokus kan holdes mest mulig i trafikken.

    Fortsatt er det vel få som opplever direkte frontkolisjon slik testen viser.

  26. Ole, hvorfor kalle diskusjoner og meninger for hysteri? Er du hysterisk som er med i disusjonen? Og kanskje du bør innhente fakta før du mener noe om noe? 43% av alle bil kollisjoner er front ulykker, resten er fordelt på andre vinkler. Det at flesteparten av ulykkene er front ulykker er ikke hoved argumentet for å sitte bakovervendt dog. Det sterke argumentet er at hastighetene er høyere og kollisjonen ekstrem i front ulykker og dermed den ulykken som gir størst dødelighet og skade. Derfor er det å sitte bakovervendt best! Dette med å ha manglende konsentrasjon og oppmerksomhet om kjøringen: Du går faktisk langt i å insinuere at dette kan skyldes bakovervendt sete, eller? Hvis det er tilfelle er det faktisk den lavmål dårligste unnskyldningen jeg har hørt til dags dato for at barn ikke skal sitte bakovervendt… Det ville aldri falle meg inn å snu meg bakover i fart med årsak i mitt barn eller annet når jeg er sjåfør. Jeg kjenner heller ingen som gjør det og mener det er ok. Jeg stopper på egnet sted og fikser, så kjører jeg videre. Dette sier meg at nettopp du er en slik person jeg bør passe meg for i trafikken!

    Og uten å spekulere så mye i hva risikoen er for at du vil få bruk for bakovervendt i en ulykkes situasjon, dette er veldig forståelig og grei statistikk under:

    Effekt av ulike beskyttelsessytemer
    Bakovervendt barnestol 90-95 %
    Forovervendt barnestol/bilpute 50-60 %
    Bilbelte for barn under 10 år 20-30 %
    Bilbelte for voksne 50-60 %

    Og du, stopp, uansett årsak, skulle noe ta fra deg oppmerksomheten på veien og andre trafikanter, VÆR SÅ SNILL!

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*