Hopp til hovedinnhold


Må legge ned ambulansedriften

Anbudsprosessen for båtambulanser til Helgelandssykehuset rettes kun mot ideelle organisasjoner mener nåværende driver, som stiller spørsmålstegn ved lovligheten av dette.

Anbudsprosessen til Helgelandssykehuset rettes kun mot ideelle organisasjoner mener nåværende driver, som stiller spørsmålstegn ved lovligheten av dette.

– Vi har aldri opplevd noe liknende før. Vi har faktisk trodd at anbud var noe man skulle bruke for å få riktig tjeneste til riktig pris, sier Ottar Aare, formann for Hurtigbåtenes rederiforbund (HRF).

Arnt Roger Olsen på Tjøtta føler Helgelandssykehuset ønsker å bli kvitt dem som ambulansebåtaktører, skriver Helgeland Arbeiderblad.

Olsen er eier og driver av Tjøttagutt og har kjørt ambulansebåt langs helgelandskysten i over 30 år. Da Helgelandssykehuset la ut anbud på tre nye ambulansebåter i 2009, var konkurransen kun rettet mot ideelle organisasjoner.

– Jeg har følt at de vil bli kvitt oss. At de ekskluderer oss føles som en mistillitserklæring, sier Olsen til Helgeland Arbeiderblad.

Må antakelig legge ned

Olsen forteller om en prosess som har tatt lang tid og i utgangspunktet ønsket han ikke å ta opp en diskusjon med helseforetaket. Han har tidligere hatt et godt samarbeid med Helgelandssykehuset, men han er svært kritisk til anbudsprosessen.

– Det er kun Redningsselskapet som kan være med i denne prosessen. Gjennom HRF (Hurtigbåtenes rederiforbund) forsøkte vi å få ut papirene gjennom Norsk kystambulanse. Men vi kunne ikke stille 15 millioner kroner i bankgaranti derfor tok vi ikke sjansen på å legge inn anbud. Vi er også uenig i at basen ble flyttet til Igerøy på Vega, dette skjønner jeg ikke, sier Olsen.

– Hva betyr dette for din geskjeft?

– Vi må bare eventuelt legge ned. Dette er en spesialtilpasset båt som ikke er brukbar til noe annet enn ambulansebåt, utdyper Olsen.

Olsen har blitt forespeilet at det kan være behov for dem som mannskap på de nye båtene. Han ser på dette tilbudet som lite håndfast og derfor vil han forsøke å avvikle driften når de nye båtene er på plass. Aller helst med minst mulig økonomisk tap. For snart fire år siden investerte han i underkant av to millioner kroner i en ny motor på Tjøttagutt, nå håper han å få kjøre lengst mulig for å minimalisere tapet.

– Jeg har et lite håp om at ting skal ordne seg til slutt, men ting er usikkert. Det er problematisk å drive under slike forhold og det har ikke vært lett. Det kan jeg godt innrømme, sier Arnt Roger Olsen.

Juridisk bistand

Hurtigbåtenes rederiforbund (HRF) har gått anbudet fra Helgelandssykehuset etter i sømmene.

– Jeg har brukt anførselstegn på anbud når jeg har omtalt denne saken, innleder formann Ottar Aare i HRF.

Forbundet har sjekket juridisk om anbudskriteriene som Helgelandssykehuset har lagt til grunn er lovlige.

– Vi har fått det vurdert juridisk om det holder vann at man kan lage et anbud eksklusivt for en ideell organisasjon. Det er en kasus i regelverket de har valgt å benytte i denne sammenhengen. Vi har snakket med departementet og en jurist i denne saken uten å få noe entydig svar om dette er lovlig eller ikke, sier Aare.

Formannen forstår ikke hva helseforetaket håper å oppnå ved kun å gå ut til veldedige organisasjoner.

– Vi har aldri opplevd noe liknende før. Vi har faktisk trodd at anbud var noe man skulle bruke for å få riktig tjeneste til riktig pris. Men vi har heller ikke opplevd det helt store engasjementet fra medlemmene som driver på Helgeland. Kan hende de har gitt opp hele opplegget. Derfor har vi ikke engasjert oss så ekstremt mye, sier Aare.

– Er dette anbudet skreddersydd Redningsselskapet?

– Jeg vil ikke si det er skreddersydd, men hvis man ser på hva som er ideell organisasjon i Norge på yttergående fartøy, er det ingen andre enn Redningsselskapet, avslutter Ottar Aare.

Les hele saken i Helgeland Arbeiderblad