Hopp til hovedinnhold


Mangler i arbeidsmiljøet til Nordlandssykehusets ambulansetjeneste

Arbeidstilsynet påpeker i en fersk rapport en rekke mangler ved arbeidsmiljøet på Nordlandssykehuset. Det er ambulansepersonellets psykososiale miljø som ifølge tilsynet er under enhver kritikk.

Arbeidstilsynet påpeker i en fersk rapport en rekke mangler ved arbeidsmiljøet på Nordlandssykehuset. Det er ambulansepersonellets psykososiale miljø som ifølge tilsynet er under enhver kritikk, skriver Avisa Nordland.

Les også: Urovekkende tilstander

Ambulansearbeider sparket etter fysiske tester

Så ille er det at dersom ikke Nordlandsykehuset rydder opp raskt, vil de bli ilagt bøter. Dette kommer på toppen av en tidligere undersøkelse, som har avdekket sterk tidspress for de ansatte.

Truet til lojalitet
I den nye undersøkelsen handler det om kommunikasjon med ledelsen. Som de ansatte i ambulansetjenesten tidligere har fortalt, blant annet i leserbrev i Avisa Nordland, føler man seg der utrygge og direkte truet av krav om lojalitet.

Et lojalitetskrav de ansatte føler går på bekostning av mulighetene for å påpeke alvorlige mangler ved måten ambulansetjenesten fungerer på. Ledelsen jakt på "illojale" ansatt har skapt en atmosfære av frykt og vantrivsel, hevder de ansatte.

Det er da også de ansatte som er Arbeidstilsynets primære kilder i denne saken. Det er altså i stor grad deres opplevelse av situasjonen som legges til grunn. Den er subjektiv, og selvfølgelig har også de ansatte et eget ansvar for å bidra til et godt arbeidsmiljø.

Men selv om alle konflikter har minst to sider, er det til sjuende og sist alltid ledelsen som sitter med det overordnede ansvaret. Det er derfor den som må ta initiativ til å bedre forholdene. Slik Arbeidstilsynet helt korrekt påpeker.

Høyt konfliktnivå
Det er ikke en hvilken som helst arbeidsplass dette dreier seg om. Tilgangen på gode helsetjenester er en av de sentrale goder i et velferdssamfunn. Ikke minst for dem som blir akutt og livstruende syk. Da er en god ambulansetjenestes avgjørende, og det er vanskelig å se at en slik tjeneste kan fungere godt hvis de ansatte gruer seg for å gå på jobb. Nesten uansett hva som er årsaken.

Konfliktnivået mellom de ambulanseansatte og ledelsen har vært høy lenge. Det er derfor meget bra at Arbeidstilsynet setter så korte frister som man gjør. Verken de ansatte, Nordlandssykehuset som institusjon eller innbyggerne i Salten kan leve med dette lenger. Faren for at konflikten kan få alvorlige, medisinske konsekvenser for en eller flere pasienter øker for hver dag.

Nå er derfor tiden inne til å begrave alle gamle kjepphester, både fra ledelsen og de ansattes side. Pasientenes tarv må alltid være det viktigste, ikke økonomi eller velferdsgoder. Initiativet til en bedre dialog må komme fra ledelsen, så må de ansatte følge opp. Bare slik kan denne krisen løses.

Selv om alle konflikter har minst to sider, er det til sjuende og sist ledelsen som sitter med ansvaret.

Les hele saken i Avisa Nordland: Sykehusledelse må rydde opp