Hopp til hovedinnhold


Helikopter kan erstatte ambulansefly

Svalbard: I krisesituasjoner kan transport med Sysselmannens helikopter være den beste erstatningen for ambulansefly, mener Helse Nord.

Svalbard: I krisesituasjoner kan transport med Sysselmannens helikopter være den beste erstatningen for ambulansefly, mener Helse Nord, ifølge Svalbardposten.

Bakgrunn: Ventet et døgn på ambulanse

Les også: Ingen løsning for ambulansefly

Nye arbeidstidsregler for flypersonell som ble innført av EU i fjor, gjør at det på noen tider av døgnet er umulig å få ambulansefly til Svalbard. Det har både sykehuset i Longyearbyen, lokalpolitikere og Sysselmannen reagert på.

Nå har Helse Nord utarbeidet en foreløpig rapport om luftambulansesituasjonen på Svalbard på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.

– Den raskeste løsningen vil være at Sysselmannens helikopter flyr hele veien fra Longyearbyen til Hammerfest, sier rådgiver Trond M. Elsbak i Helse Nord.

Flere alternativ
Super Puma-helikopteret er ambulanseinnredet og kan fly fra Longyearbyen til Hammerfest på 5,5 timer inkludert et stopp for å fylle drivstoff på Bjørnøya. Et annet alternativ er å fly pasienten med Sysselmannens helikopter til Bjørnøya for så å flytte pasienten over i et Sea King-redningshelikopter fra Banak. Totaltid på transportetappen vil da bli 6,5 timer under optimale forhold.

– Det gjenstår samtaler og avtaler med Sysselmannen før en slik ordning eventuelt er på plass, sier Elsbak.
Til sammenligning vil flyambulanestjenesten kunne levere en pasient fra Longyearbyen til sykehuset i Tromsø i løpet av seks til sju timer.

Vil svekke beredskapen
Sysselmannen mener det må finnes en løsning på beredskapsproblematikken, men at bruk av Sysselmannens helikopter ikke er noe godt alternativ.

– Vi har hele tiden vært klar over at det er mulig å bruke våre helikopter til slike oppdrag, men det er noe vi vil unngå. Det vil svekke beredskapen på Svalbard betydelig, sier sysselmann Odd Olsen Ingerø.

Han legger til at det ikke er slike oppdrag Sysselmannens helikopter er tenkt til.
– Jeg er enig i at det kan beskrive en løsning på ett enkelttilfelle, men ikke på en beredskapsordning. Da må vi i tilfelle få en annen beredskap til Svalbard. Slik forholdene er i dag er det ikke aktuelt, sier Ingerø.

Uaktuelt
Det er avdelingsleder ved Longyearbyen sykehus, Søren Nissen, enig i.

– Jeg mener det er uaktuelt å svekke beredskapen på Svalbard ved å sende helikopter helt til fastlandet. På ambulanseoppdrag med helikopter kreves det minimum én anestesisykepleier i tillegg til fullt mannskap fra Airlift, og vi vil stå uten Super Puma-helikopteret i lang tid, sier Nissen.

– Her er det snakk om krisesituasjoner, noe som bør ha prioritet foran beredskap. Men det er noe vi må diskutere med Sysselmannen, sier Elsbak.

Umulig å fly
Ifølge Luftambulansetjenesten ANS er det to timer i døgnet hvor det er umulig å sende ambulansefly til Longyearbyen.Dette er mellom klokken fire og seks om morgenen. Dersom flypersonellet har fløyet mye om natta, kan perioden bli utvidet til å gjelde fra klokken tre om morgenen.

– Mannskapene har begrenset med tid hvor de kan jobbe, og på et oppdrag til Longyearbyen må man beregne minst seks timers arbeidstid, sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS Øyvind Juell.

Må ha godt tilbud
Arbeidstidsbestemmelsene kan ifølge ham føre til tre timers utsettelse på ambulanseflyoppdrag til Longyearbyen.

– Men det er klart at flyene ikke alltid står på bakken og at vi må avslutte oppdrag før vi kommer til Svalbard, så det kan være andre forsinkelser også, sier Juell.
Ventetiden kan få konsekvenser for pasientene.

– Det kan bety mye om vi ikke kan gjøre den akutte behandlingen i Longyearbyen. Vi klarer det nok, men vi må ha en sikkerhet på at Svalbard har et godt transporttilbud. Vi vet ikke hva som kan skje, sier Søren Nissen.

Les hele saken i Svalbardposten