Hopp til hovedinnhold


- AMK har ansvaret

Det er operatøren på alarmsentralen som har ansvaret for å få vanskelige nødsamtaler inn på riktig spor, sier overlege Kristian Lexow på generelt grunnlag.

Det er operatøren på alarmsentralen som har ansvaret for å få vanskelige nødsamtaler inn på riktig spor, sier overlege Kristian Lexow på generelt grunnlag til TV2.

Siste på Nettavisen: Blått lys for omdømmet

Lexow er en av Norges fremste eksperter på medisinsk nødkommunikasjon, og medisinsk fagansvarlig for ambulansetjenesten i Rogaland.

Han regnes som en av landets største kapasiteter på medisinsk kommunikasjon i akuttsituasjoner, og har ledet arbeidet med å skrive «Norsk indeks for medisinsk nødhjelp».

– Si tidlig at ambulansen er på vei

Håndboken er beregnet på ansatte ved AMK-sentraler og gir en detaljert beskrivelse av hvilke prosedyrer som bør følges når noen ringer nødtelefonen. Boken brukes i dag ved de aller fleste AMK-sentraler i Norge.

– Nå en fortvilet innringer i en stresset situasjon ber om hjelp så må han få hjelp raskt. Derfor er det noen enkle standardiserte åpningsspørsmål som hvor ringer du fra og hva er problemet som danner utgangspunktet for en god nødsamtale, sier Lexow.

Les også: AMK tar selvkritikk

Når AMK-operatøren skjønner at det kan være en alvorlig livstruende situasjon skal han gå over til å forklare førstehjelp.

– Og så skal en være veldig tidlig ute med å si at ambulansen er på vei. At hjelpen er på vei. Publikum som ringer inn med en livstruende syk pårørende er stresset. Det å vite at hjelpen er på vei er ganske avgjørende, sier Lexow.

Les også: - For tidlig å kritisere AMK

Situasjoner kan lett komme ute av kontroll

– Hvor vanlig er det at innringere og pårørende opptrer irrasjonelt?

– Det er ganske vanlig. Det er derfor denne systematiske tilnærmingen er så viktig og det er derfor «Norsk indeks for medisinsk nødhjelp» brukes ved de fleste AMK-sentraler i Norge, forklarer overlegen.

Lexow vil ikke kommentere Tøyen-saken spesielt siden han kun kjenner denne fra mediene. Men han har erfaring med at publikums angst i en nødssituasjon kan bringe situasjonen ut av kontroll.

Les også: Lydloggen fra AMK

Lexow er helt klar på hvem som da har ansvaret for å bringe nødsamtalen inn på rett spor:

– Det er oss som profesjonelle som må prøve å bringe samtalen på rett kjøl. Det kan noen ganger være vanskelig, men operatørene har helt klart ansvaret for å bringe samtalen tilbake dit den skal være, mener han.

Les hele saken på TV2: Overlege om Tøyendramaet: - AMK har ansvaret

Mer om saken:

100.000 kan oppleve AMK-problemer

Analyserer AMK-samtaler

Fylkeslegen oppretter tilsynssak i Tøyensaken

Bakgrunn: Varsler full AMK-gjennomgang etter ambulansebråk

– AMK har problemer med minoriteter

Tyrkisk UD krever Tøyengransking

Anmelder politi og AMK