Hopp til hovedinnhold


Ny klage på AMK-sentralen

En Oslo-mann ble skjelt ut da han purret på ambulanse.

En Oslo-mann ble skjelt ut da han purret på ambulanse, skriver NRK.

Hør hele intervjuet her på NRK: Nok en klage på AMK

Helsetilsynet har fått inn nok en klage på AMK-sentralen.

En Oslo-mann forteller at han ble skjelt ut da han purret på en ambulanse til en alvorlig syk kvinne, og ber om en granskning av episoden.

Potensielt hjerneslag

På julaften kom Bjarne Eikefjord kjørende ned Kongsveien mot Oslo sentrum. Ved en trikkestopp la han merke til en kvinne som satt bøyd ut av bilen sin.

Da han kom tilbake samme vei tre kvarter senere, satt kvinnen i samme stilling, og han skjønte at noe antakelig var galt.

– Hun hadde ikke fokus i blikket. Hun var heller ikke i stand til å gjøre rede for seg i noe særlig grad. Hun klaget over vondt i hodet og hun hadde kastet opp, sier Eikefjord.

– Symptomene er de samme som veldig ofte henger sammen med enten hjerneslag, hjernedrypp eller hjerneinfarkt og som krever øyeblikkelig hjelp.

Lang ventetid

Eikefjord ringte derfor AMK-sentralen. Han fortalte at kvinnen trengte øyeblikkelig hjelp, og at hun hadde sittet ute i kulden i minst tre kvarter. Han sier han ble fortalt at ambulansen var på vei, og forventet derfor at den ville komme innen få minutter.

– Cirka femten minutter senere var det fortsatt ikke kommet noe bil, og det virket som kvinnen ble dårligere. Så jeg ringte da opp igjen 113.

Eikefjord ble fortalt at en bil var varslet og var på vei for lengst. Og at han skulle ta det med ro, før røret ble lagt på.

Følte seg utskjelt

Ti minutter går, rundt 25 minutter etter den første oppringningen, ringer han igjen.

– Jeg stod med et menneske som var meget dårlig og ble dårligere. Jeg var redd for å miste henne, altså at hun kunne dø mellom hendene på meg.

Denne gangen, sier Eikefjord, var mottagelsen direkte fiendtlig.

– Det jeg da fikk i retur det var noe som jeg vil karakterisere som forholdsvis grov utskjelling. Jeg fikk beskjed om å passe mine egne saker og ikke plage de med mas og så videre.

Holdningsproblem?

Avdelingsoverlege på AMK Gunnar Farstad sier han ikke kan uttale seg om enkeltsaker, men sier de vil se om situasjonen burde ha vært håndtert annerledes.

– Enhver klage som rettes til AMK, den ser vi selvsagt alvorlig på. Vi oppfordrer jo folk som opplever ett eller annet som ikke er sånn som de ønsker å ta kontakt med oss. For det jo også en av de beste kildene vi har til å kunne bli enda bedre.

Men kan det være et holdningsproblem her at gjentagende oppringing blir oppfattet som mas fra AMK operatørenes side?

– Det er ikke mitt inntrykk. Og den enkeltsaken som refereres til her har jeg selvsagt ingen forutsetninger for å uttale meg om.

Ber om granskning

Av 120 000 oppdrag AMK-sentralen i Oslo hadde i fjor, ble det klaget på 12, og bare en episode ble meldt inn til helsemyndighetene.

Eikefjor mener episoden han opplevde var såpass grov at han har bedt om en granskning.

– Ja, nå er jo jeg så heldig at jeg ikke var pårørende til vedkommende, og jeg stod der og kunne holde hodet ganske kaldt.

– Men hvis det for eksempel skulle vært en av mine nærmeste som var i den situasjonen så tror jeg at jeg ville reagert voldsomt kraftig og mer eller mindre gått i taket, for å si det sånn, sier Eikefjord.

Les hele saken på NRK