Hopp til hovedinnhold


Ambulansepilotene henger etter Nordsjøpiloter

Pilotene i Luftambulansen har drevet lønnsforhandlinger siden i vår. De henger etter Nordsjøpilotene, og etter en kort streik og tvungen lønnsnemnd nekter de nå å jobbe i friperiodene sine.

Pilotene i Luftambulansen har drevet lønnsforhandlinger siden i vår. De henger etter Nordsjøpilotene, og etter en kort streik og tvungen lønnsnemnd nekter de nå å jobbe i friperiodene sine, skriver Aftenbladet.

Bakgrunn: Luftambulansen på bakken

Krisemøte i helsedepartementet

Siden i vår har de vært i forhandlinger om lønn og arbeidsforhold.

Pilotene har ikke hatt samme lønnsmessige utvikling som sine kolleger som flyr i Nordsjøen. Etter mekling og brudd på mekling gikk flygerne til streik 1. oktober. Dermed grep Arbeids-og inkluderingsministeren inn med tvungen lønnsnemnd. Lønnnsnemda skal behandle saken i desember.

Seksjonsoverlege Svein Arne Hapnes ved akuttmedisinsk seksjon i SUS er bekymret:

- Vi har siden lørdag formiddag hatt normal beredskap. Mandag hadde vi vaktskifte av piloter og dette innebærer at alt er normalt en uke framover.

– Er du bekymret for den videre utviklingen?

– Ja, det må jeg nok innrømme. Denne situasjonen må ikke gå ut over liv og helse. Pilotene har gitt beskjed om at de ikke lengre ønsker å ta vakter utover sin faste turnus. Det har vi tatt til etterretning, sier Hapnes.

– Var det mange oppdrag dere måtte avvise mens helikopteret sto på bakken?

– Loggen vår viser at det dreier seg om fem normale helikopteroppdrag. To av disse ble utført med redningshelikopter, to med bil og et med skyssbåt. Utrykningstiden blir lengre, men heldigvis sto vi ikke overfor noen livstruende situasjoner. Flygermangelen førte til at vi raskt fikk orientert sykehuset direktør om situasjonen og fra Helse Vest ble de videre gitt beskjed til sentrale helsemyndigheter, sier Hapnes.

Fortsatt er det noen få vaktdøgn fram til årsskiftet som ikke er dekket inn. Representanter fra alle de fire helseforetakene møtte i går helseministeren for å orientere om problemene som har oppstått med helikopterberedskapen. 

Les hele saken i Stavanger Aftenblad