Hopp til hovedinnhold


Verdens første miljøambulanse

Svenske AISAB, eid av fylkeskommunen i Stockholm, lanserte i sommer ”verdens første grønne ambulanse”. Den kjører på biodrivtoff, piggfritt om vinteren og er konstruert med en redusert mengde miljøfarlige stoffer.

Svenske AISAB, eid av fylkeskommunen i Stockholm, lanserte i sommer ”verdens første grønne ambulanse”. Den kjører på biodrivtoff, piggfritt om vinteren og er konstruert med en redusert mengde miljøfarlige stoffer.

Fra Ambulanseforum nr. 4 2009

Vil du abonnere? Trykk her!

Det er Euro-Lans som har bygget ambulansen av chassisen til en Mercedes Sprinter NGT. Nå kan altså heldige stockholmbeboere få kjøre miljøvennlig ambulanse til sykehuset.

- Bilen drives altså på biodrivstoff, og innredningen er for det meste halonfri, PVC og ftalatfri, forteller  Tomas Michelsberg i Euro-Lans og henviser videre til Kurt Berntsson som er innkjøpssjef i AISAB.

Berntsson sier at den store jobben har vært å kartlegge stoffene i ambulanseinnredningen.
- Vi har jobbet halvannet år med å kartlegge hva ambulanseinnredningen egentlig består av.

På spørsmål til Berntsson om AISAB har tenkt til å gjøre hele ambulanseparken miljøvennlig, svarer han.
- Ja, det er vårt langsiktige mål. Vi skal vurdere den nye ambulansen i høst, og så skal vi mest sannsynlig gjøre nye bestillinger på nyåret.

Da de sendte ut anbud for noen år siden var ikke de andre virksomhetene som bygger ambulanser i Norden særlig interessert i være med på et slikt utviklingsprosjekt. I et kommende anbud vil AISAB ha som krav at man kan bygge miljøvennlige biler.

- Da har nok Euro-Lans et forsprang. Kjøretøysbransjen er ganske konservativ, sier Berntsson som tror det er sannsynlig at Euro-Lans vil vinne neste gang også.

AISAB driver til sammen 22 ambulanser i Stockholmsområdet.

Ambulansen kjører visstnok stillere og mykere enn andre kjøretøy. Den eneste ulempen med biodrivstoff er at det kan være vanskelig å få tak i. I  Stockholm finnes det bare elleve steder å tanke biodrivstoffet som for øvrig er laget fra avløpsvann og gir ikke nettotilskudd av karbondioksid.

Kjøretøyet er dyrere å lage, men billigere å kjøre enn med bensin. Drivstoffutgiftene beregnes til å være omtrent 22.000 svenske kroner mindre per år.

Kanskje norske ambulanseforetak også kaster seg på den grønne ambulansebølgen, og gjør en innsats for liv og helse for kommende generasjoner?