Hopp til hovedinnhold


Ventet et døgn på ambulanse

Ny vaktordning for flymannskap gjør det vanskelig å få ambulanse til Longyearbyen.

Ny vaktordning for flymannskap gjør det vanskelig å få ambulanse til Longyearbyen.

Les hele saken i Svalbardposten: Ventet et døgn på ambulanse

– Vi frykter at pasienter som trenger rask transport til fastlandet ikke får det før det er for sent, sier overlege Kari Schrøder Hansen ved Longyearbyen sykehus.

Etter at flymannskapet til ambulanseflyene i Nord-Norge har gjort om på vaktordningen, er det blitt vanskeligere å få ambulanse til Longyearbyen.

– Vi har opplevd det slik at vi er nødt til å ringe helt i starten av et skift for å få tilsendt en ambulanse. Ringer vi senere og flyet er på et annet oppdrag, rekker de ikke å komme hit, sier Schrøder Hansen.

Ventet et døgn

For to uker siden ble en pasient på Longyearbyen sykehus alvorlig syk. Sykehuset tok kontakt med Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø og ba om ambulanse.

– Vi fikk beskjed om at flymannskapet var kommet for langt ut i vakta, og at vi måtte vente på neste skift, forteller Schrøder Hansen.

Da neste skift kom på vakt, var det tåke i Longyearbyen. Innen tåken lettet, var mannskapet igjen kommet for langt uti vakten. I alt tok det ett døgn fra sykehuset i Longyearbyen meldte fra om pasienten til ambulansen landet på øya.

Utrygge

Frem til i dag har Longyearbyen hatt et veldig bra system, forteller Schrøder Hansen. Når det har vært kritisk, har sykehuset i Tromsø sendt ambulanse så snart det var ledige fly.

– Men nå er det ikke sånn lenger. Nå må vi få på plass en midlertidig løsning så fort som mulig. Så får vi se hva vi gjør på permanent basis.

Pasienten som måtte vente på ambulansen i ett døgn, døde til slutt. I ettertid har det vist seg at det ville blitt utfallet uansett.
– Men da vi ba om ambulanse visste vi ikke det, sier Schrøder Hansen. – Vi må handle ut fra det som skjer og det vi vet der og da. Det viktigste nå er hva som skjer med ambulansen i fremtiden.

Ingen garanti

– Det har kommet nye EU-regler på arbeidsbestemmelser for flymannskap. Besetningsmedlemmer kan bare jobbe 12 timer i døgnet. Vi må forholde oss til reglene, sier daglig leder Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten ANS, som har ansvar for ambulanseflyene.

– Vil noe lignende kunne skje igjen?
– Vi kan ikke garantere noe. Jeg er redd det kan skje igjen. Arbeidstidsbestemmelsene er strenge. Vi skal se på hva vi kan gjøre for å minimere risikoen for at det kan skje, sier Juell.