Hopp til hovedinnhold


Svartid på nødtelefon i Norge

Den statlige utredningsgruppen for felles nødnummer har fått Norstat til å gjennomføre en undersøkelse av hvor raskt nødetatene svarer på nødsamtaler. Helsevesenet svarer raskest, men ikke like raskt som 112 i Sverige.

Den statlige utredningsgruppen for felles nødnummer har fått Norstat til å gjennomføre en undersøkelse av hvor raskt de norske nødetatene svarer på nødsamtaler. Helsevesenet svarer raskest, men ikke like raskt som 112 i Sverige.

Fra 18. februar til 18. mars har Norstat ringt hver sentral 30 ganger på ulike dager, og ulike tider på døgnet. Det utgjør til sammen 690 anrop på brannredningssentralene, 810 anrop på politisentralene og 570 anrop til AMK-sentralene.

Litt over 10 sekunder på 113
11 av samtalene ble ikke besvart innen to minutter. Dette var alle på 112, politiets nødsentral.

Brann: 110 ble gjennomsnittlig besvart innen 11,4 sekunder, median 10,8 sekunder.
Politi: 112 ble gjennomsnittlig besvart innen 18,3 sekunder, median 14,3 sekunder.
Helse: 113 ble gjennomsnittlig besvart innen 10,7 sekunder, median 9,6 sekunder.

Raskest om kvelden
Det var små forskjeller mellom hverdager og helger, bare tre tiendels sekund for helsevesenet sin del. Men det var forskjellig svartid på døgnet: over ett sekunds forskjell mellom beste tid, som var 10 blank om kvelden, og verste tid, som var 11,7 om natten på nødnummer 113.

Det kom innvendinger mot at det var for få anrop målt til å virkelig kunne gi et godt gjennomsnitt.

I en virksomhetsrapport fra SOS Alarm i Sverige, står det at de hadde en gjennomsnittlig svartid på 8,3 sekunder i 2008, mens målet er en gjennomsnittlig svartid på åtte sekunder.

Altså er vi best i Norge, men ikke verden?