Hopp til hovedinnhold


Hvor ligger den berømmelige lista?

- Jeg kan skjønne at Helse Førde ønsker å sentralisere når de har problemer med å bemanne ambulansene med kompetent ambulansepersonell, men her tar de bare tilbudet vekk, sier fylkeslege Petter Øgar.

- Jeg kan skjønne at Helse Førde ønsker å sentralisere når de har problemer med å bemanne ambulansene med kompetent ambulansepersonell, men her tar de bare tilbudet vekk, sier fylkeslege Petter Øgar.

Bakgrunn: Vil ha innsyn i risikovurderinga

Store ambulansekutt i vente

Treng utdanna ambulansepersonell

Han har sendt et brev til Helse Førde og bedt om å få se hvilke risikovurderinger som ligger bak forslaget om en drastisk kutt i ambulansetjenesten deres, samme dag som kuttforslagene ble offentlig kjent. Helse Førde skal spare 100 millioner, og innsparingen skal skje blant annet ved å kutte i ambulansetilbudet.

Jølster, Aurland, Lavik eller Fjaler kan miste ambulansen, mens i Vågsøy og Luster er dagambulansen kuttet.

Men hvor ligger lista for et forsvarlig tilbud?
-    I et brev jeg har skrevet tidligere til Helse Førde diskuterer jeg det ganske grundig, sier Øgar til Ambulanseforum.

Risiko- og forsvarlighetsfaktorer
Disse faktorene må være med når du skal vurdere forsvarligheten:
1.    Bemanning, både antall og kompetanse
2.    Ambulanser og utstyr
3.    Organisering og kvalitetssikring
4.    Amk-sentralene sin funksjon - kapasitet og kompetanse
5.    Omfang og beredskapsnivå til tjenesten: Risiko for samtidighetskonflikter og responstid

Særlig det siste blir et springende, men avgjørende punkt i vurderingen av om Helse Førdes ambulansekutt vil være forsvarlig.
- Forskriftene setter tydelige krav til utdanning, og Stortinget vedtok allerede i 2000 et forslag om å tallfeste krav til responstid, men det har aldri blitt tatt inn i forskrift, sier Øgar.

Responstid bør inn i forskrift?
Ambulansetjenesten blir dermed det svakeste ledd når det gjelder krav om geografisk likeverdighet.
-    Rent konkret er det vanskelig å si hvor grensen går, for det er et skjønnsmessig landskap, så lenge det ikke er tallfestet i forskrift, ifølge Øgar.

Han ønsker å se hva Helse Førde svarer på brevet han sendte for to dager siden, før han sier noe mer konkret om kuttforslagene.

I ovennevnte Stortingsmelding heter det at følgende responstider bør være rettledende ved planlegging av tjenestetilbudet.

Akuttoppdrag: 12 minutter for 90 prosent av befolkninga i byer og tettsteder og 25 minutter for 90 prosent av befolkningen i spredtbygde strøk.

Hasteoppdrag: 30 minutter for 90 prosent av befolkningen i byer og tettsteder, og 40 minutter for 90 prosent av befolkningen i spredtbygde strøk.

- De sliter med å få den kompetansen de trenger hos ambulansepersonell. Utifra kompetansekravene kan jeg skjønne at de ønsker å sentralisere, men her tar de bare tilbudet vekk.

Hvordan responstidene og faren for samtidighetskonflikter vil bli etter kuttene blir det opp til Helse Førde å ta en nærmere gjennomgang av.