Bannerannonse

Nytt konsept for blålysvarsling på TV2s “Skaperen”

eivindguldseth450– Tiden er overmoden for et slikt produkt, mener Eivind Guldseth. Men seerne ville heller ha sunn sjokolade. Guldseth svarer nedenfor på en del spørsmål det er lett å lure på i forbindelse med produktet.

Mer om konseptet for blålysvarsling her

Bedre fremkommelighet og dermed kortere kjøretid for ambulansen kan redde livet til mellom 100 og 400 flere hjertepasienter i året her til lands, mener Guldseth.

Hva med sideveier?
Selv jobber han i politiet og har vært frustrert over framkommeligheten ved utrykninger. Derfor ønsker han å utvikle et produkt som gjør at alle utrykningskjøretøy får en sender, og alle kjøretøy en mottaker som varsler en utrykning i nærheten.

Det har vært en liten diskusjon på Ambulanseforums nettsider, hvordan dette produktet skal løse noen utfordringer:

Hva med biler som kjører på nærliggende sideveier eller kommer i mot? Vil de bremse opp, og lage mulige kaotiske forhold, der det ikke behøves?


– Sideveiene blir nok til en viss grad involvert i varslingen.  Det vil sikkert være noen som får varsel og stopper uten at det er nødvendig, men tror det er ganske få, sier Guldseth.

Vi regner med å ha en sone på ca 180 grader, og en rekkevidde på ca 300 meter. Dette for å fange opp lyskryss og kryssende trafikk, samt veier som kommer inn på den vi kjører. Kryssende trafikk medfører den største risikoen. Dersom vi kjører inn i noen i et lyskryss er sjansene store for at det blir alvorlige skader, i og med at vi treffer dem i siden.

Når det gjelder dem som kommer i mot er det like viktig at de også varsles. Dette er kjent problematikk for oss som kjører utrykning. Når vi ligger på gulstripen og trafikk vi når igjen legger seg til høyre kan vi møte kø i motgående felt. Den første av disse vil se oss og legge seg ut, men ikke de bak ham igjen. Dette fører til mange farlige situasjoner.

Vi vil jo heller ikke at biler skal kjøre inn på ”vår” veibane før vi kommer frem til krysset. Da må vi passere dem og det er unødvendig. Det er også slik at når vi kjører utrykning så kommer vi utrolig raskt. Mange ser til høyre og venstre før de kjører innpå, men er vant til en viss hastighet på trafikken, og registrerer kjøretøyet, men mener at det er så langt ifra at de trygt kan kjøre inn på veien.

Flere ulykker har skjedd på grunn av biler som kjører inn i veien på denne måten, sier Guldseth.

Hvilket frekvensområde vil benyttes?
– De frekvensene som blir benyttet er åpne internasjonale frekvenser slik at produktet også kan utvides til å gjelde i utlandet også, svarer Guldseth.

Produktet vil bli laget av et firma ved navn NORBIT, se www.norbit.no, som ligger i Trondheim. De som eier og driver NORBIT er to av de seks som startet og utviklet det som i dag er kjent som Q-free.

NORBIT vil bli deleier i selskapet. Derfor er jeg veldig trygg på at de har kontroll på frekvensområdet, sier Guldseth.

Dette selskapet har i dag 50% av AUTOPASS brikkene i Norge, resten har Q-free. De har også, i likhet med Q-free, flere prosjekter i utlandet.

En artikkel i Ambulanseforum fra 1978 viser at den samme ideen har vært tenkt før, hva tenker du om det?
– Jeg har fått flere tilbakemeldinger fra personer som har hatt samme ide, men som ikke har gjort noe mere med det. Det tidligste jeg har hørt var 1974.

Les mer i Ambulanseforum 1978: Utrykning og varsling

Dette blir som lyspæren som i sin tid ble funnet opp av De la Rue i 1820. Mange år senere kom Edison med sin utgave av pæren, og som kjent er det han som har fått æren av å finne opp glødepæren, sier Guldseth.

Men disse tankene var lagt frem i 1978 i Ambulanseforum, En liten tallmessig vurdering kan gi følgende scenario:

Dersom dette hadde kommet da, og det kunne ha reddet ca 200 personer årlig i 30 år så ville nå 6000 personer ha levd lengre enn de gjorde.

Derfor er det veldig viktig at vi nå griper tak i dette, og får det ut på markedet. Tiden er overmoden! avslutter Guldseth. 

Finalen i «Skaperen» går på TV2 onsdag 11.mars kl. 20.

 


Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.