Hopp til hovedinnhold


Farlige døgnvakter i Skåne

Flere ambulansearbeidere må jobbe døgnet rundt: Etter årsskiftet blir alle ambulansene i Skåne drevet av private drivere. Følgen er at flere ansatte må jobbe døgnvakter. Pasienters og personalets sikkerhet settes på spill, advarer Sykepleierforbundet i Sverige.

Flere ambulansearbeidere må jobbe døgnet rundt: Etter årsskiftet blir alle ambulansene i Skåne drevet av private drivere. Følgen er at flere ansatte må jobbe døgnvakter. Pasienters og personalets sikkerhet settes på spill, advarer Sykepleierforbundet i Sverige.

Les hele saken i Sydsvenskan: Fler ambulansförare ska jobba dygnet runt

Mer om arbeidstid: Økt pasientsikkerhet med kortere arbeidsdager

Les: Nattarbeid gir promillesymptomer

Les også: Mange blir syke - stor studie av skiftarbeid

Ambulansesykepleier Rickard Uppenberg ser store farer med omorganiseringen som nå foregår i Region Skåne. Han mener at politikerne velger bort personalets arbeidsmiljø. 

Spare penger
- Jeg kan kjøre i tjuefire timer, men jeg er ikke en bra sykepleier på mitt oppdrag nummer 21, sier Uppenberg som i tillegg til å være ambulansesykepleier er er hovedvernombud i Skåne. 

Fylkespolitikerne ser for seg at de vil spare penger på at ambulansetjenesten legges ut på anbud. Men personalet erfarer at det er de som må ta omkostningene - gjennom dårligere arbeidsvilkår. Færre ansatte og forlengede arbeidstider venter, ettersom det ikke går an å spare på biler og utrustning. 

Regler som ikke gjelder for private
Det finnes regler i fylket som slår fast at en ambulansesykepleier ikke kan jobbe mer enn tretten timer i strekk. Men de reglene gjeller ikke for private drivere som kjører ambulanser i Region Skåne. I tre av Skånes fem distrikter drives allerede ambulansetjenesten privat, av Falck Ambulanse, og der gjelder 24-timers vakter for de ansatte. 

I transportnæringen er arbeidstidsreglene strenge. Lastebilsjåfører får bare kjøre 4,5 timer i strekk, men slike regler finnes ikke for ambulansepersonell. I prakis kan de ha oppdrag hele tiden i løpet av det døgnet som de har vakt. 



Ikke sammenlignbart med andre bransjer

- Vi skal gjøre raske diagnoser, og det er utrolig viktig at vi er friske og opplagte, men det er vi jo ikke om vi har jobbet i et døgn, sier Uppenberg, som uroer seg for pasientsikkerheten. - Trøtte ambulansesjåfører utgjør en trafikkfare, og trøtte ambulansesykepleiere risikerer å gjøre feil beslutninger.  

Å sammenligne med andre bransjer, som for eksempel brannmenn som jobber 24-timers vakter, gir han heller ikke mye for. - Har man to eller tre oppdrag på et døgn går det, men ikke når man har 24 som oss. 

Regionen sparer ifølge beregninger 11 millioner på privat drift.