Forsiden - ambulanseforum

NYHETSSTUDIO - ambulanse inn- og utland

  • Ambulansebåt ute av drift

    Jørn Finsrud

    Den kombinerte passasjer- og ambulansebåten «Liv» er midlertidig tatt ut av drift grunnet tekniske problemer. Situasjonen skaper utfordringer for dagpendlere, da reservebåten kun har plass til fire passasjerer per tur, skriver Vestlandsnytt.

    Båten har hatt en utvidet rute gjennom høsten som følge av stengt ferjekai på Larsnes. Ferjekaien forventes å åpne igjen 20. desember, ifølge fylkeskommunen.

  • Stasjonen på Vannøya kan bli lagt ned: – En alvorlig trussel mot liv og helse

    Jørn Finsrud

    Forslaget om å legge ned ambulansestasjonen på Vannøya møter sterk motstand. Parabaran Rajalingam advarer i et leserinnlegg på iTromsø om at en nedleggelse vil sette liv i fare og dramatisk svekke beredskapen i Karlsøy kommune.

    Ifølge Rajalingam vil en nedleggelse føre til at mindre enn halvparten av kommunens innbyggere vil få ambulansehjelp innen 25 minutter – et kritisk mål som allerede er vanskelig å oppnå i distriktene.

    – Karlsøy risikerer å bli den kommunen i fylket med dårligst responstid, skriver han i leserinnlegget som er publisert hos iTromsø.

    Karlsøy kommune har en krevende geografi og stor avstand mellom befolkningssentrene. Rajalingam peker på at Vannøya, med fylkets største øybefolkning uten fastlandsforbindelse, allerede er sårbar. Han mener værforholdene i Nord-Norge, som stormer og sjøis, ytterligere forsterker behovet for en lokal ambulansestasjon.

    – Når været hindrer rask transport, kan forsinkelser bety forskjellen mellom liv og død, skriver han.

    Rajalingam argumenterer også for at en nedleggelse ikke bare svekker helsetilbudet, men kan føre til avfolking og en svekket samfunnsstruktur. Han frykter at fravær av grunnleggende tjenester vil gjøre det vanskelig å tiltrekke nye arbeidstakere og familier til øya.

    I innlegget oppfordrer Rajalingam Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) til å ta samfunnsansvaret sitt på alvor og opprettholde ambulansestasjonen på Vannøya. Han påpeker at erfaringer fra andre distrikter har vist at sentralisering av akuttberedskap kan føre til flere unødvendige dødsfall.

    Karlsøy kommunestyre har tidligere uttrykt sterk bekymring for konsekvensene av en mulig nedleggelse og krevd en grundig konsekvensutredning fra UNN før beslutningen fattes.

    – Ambulansestasjonen på Vannøya er en investering i tryggheten, helsen og livene til befolkningen, skriver Rajalingam og avslutter med en klar oppfordring:

    – Bevar ambulansestasjonen – før det er for sent.

  • Har kjøpt svensk leverandør av beslutningsstøtte innen akuttmedisin

    Jørn Finsrud

    Det norske programvareselskapet Omda har gjennomført oppkjøpet av det svenske selskapet Predicare, kjent for sin triageløsning RETTS, som brukes til prioritering av akuttpasienter, skriver Medwatch.

    Oppkjøpet, som ble annonsert i oktober, styrker Omdas posisjon innen programvare for akuttmedisin i Norden. Predicare leverer RETTS til 80 prosent av svenske sykehus og 65 prosent av norske sykehus, noe som gir Omda en betydelig utvidelse av sin akuttportefølje.

    – Begge selskapene deler en dyp kunnskap om akuttmedisin, og Predicares spesialiserte triageløsninger vil gi verdifulle tillegg til våre eksisterende produkter, sier Sverre Flatby, administrerende direktør i Omda, i en børsmelding.

    Oppkjøpet har en verdi på 24,2 millioner kroner. Predicare, med base i Göteborg og ti ansatte, omsatte for 13,9 millioner kroner i 2023. Omda har nå 250 ansatte og kunder i 27 land, med en sterk forankring i innovasjon fra Helse Sør-Øst.

  • Sverige: Ambulanse-helikopter ble sittende fast i myr

    Jørn Finsrud

    En ambulansehelikopter landet på myrterreng i Vemdalsskalet i Sverige for å hente en skadet pasient. Under landingen sank ett av hjulene ned i bakken, og helikopteret satt fast i myra. Pasienten ble deretter fraktet videre med en bilambulanse.

    – Ingen personer kom til skade, men helikopteret måtte bli værende på stedet i flere timer, sier Roger Solheim, pressekontakt for operatøren Avincis til Östersunds-Posten.

    Redningstjenesten og flere bergingsbiler ble tilkalt for å løse situasjonen, men det viste seg å være utfordrende å få helikopteret løs. Ifølge Östersunds-Posten ble det gjort flere mislykkede forsøk med to kranbiler før en tredje bil ble sendt til stedet.

    – Jeg har aldri opplevd noe lignende, og det gjør jeg nok ikke igjen, sier innsatsleder Pärra Jönsson til avisen.

    Sent samme kveld lyktes bergingsarbeidet, og helikopteret ble transportert til en vedlikeholdsstasjon.

  • – Hvis leger, sykepleiere og paramedics dør, hvem skal redde liv da?

    Jørn Finsrud

    Siden Russlands fullskala invasjon i 2022 har WHO registrert 2176 angrep på helsevesenet i Ukraina. Til tross for tydelig merking av sanitetskjøretøy og medisinske fasiliteter, fortsetter angrepene. Kirurg Anna Tribis, som jevnlig reiser til Ukraina, beskriver situasjonen som stadig mer alvorlig, med mangel på kritisk medisinsk utstyr og direkte målretting av helsearbeidere.

    Stiftelsen HMM Helsehjelp Ukraina, som har levert medisinsk utstyr til en verdi av over 150 millioner kroner, melder at også deres mobile operasjonsenheter har blitt rammet av angrep. For å beskytte helsearbeidere utvikler stiftelsen nå robuste evakueringskjøretøy og underjordiske stabiliseringspunkter, samt utstyr som dronejammere for å forstyrre fiendtlige angrep.

    WHO og Røde Kors advarer om en global trend der angrep på helsepersonell i konfliktområder øker. WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebryesus sier at slike angrep er i ferd med å bli en norm, og understreker at de bryter med internasjonal lov. Globalt har 28 ansatte i Røde Kors blitt drept så langt i 2024, en kraftig økning fra ni året før. Organisasjonen krever bedre vern om helsepersonell i konfliktområder.

    Tribis uttrykker bekymring for hvordan angrepene påvirker både helsearbeidere og pasienter.

    – Hvis leger, sykepleiere og paramedics blir drept, hvem skal redde liv, spør hun. Til tross for utfordringene, sier hun at ukrainske helsearbeidere og frivillige ikke gir opp kampen for å redde liv, sier Anna Tribis til NRK.

  • Ambulanse og personbil kolliderte i Stokmarknes

    Jørn Finsrud

    En trafikkulykke i sentrum av Stokmarknes lørdag ettermiddag involverte en ambulanse og en personbil. Politiet melder at alle de involverte var bevisste og klarte å komme seg ut av kjøretøyene uten hjelp.

    Ifølge politiet tyder foreløpige undersøkelser på at ett av kjøretøyene kan ha kommet over i motsatt kjørefelt. Begge kjøretøyene har fått skader, med omfattende skader i fronten på ambulansen. Politiet har startet etterforskning og opprettet sak.

    Det er uklart om ambulansen var på utrykning da ulykken skjedde. Bilene er fjernet fra veien, og trafikken flyter nå som normalt, skriver Lofotposten.

  • – Å ivareta pårørende i krise er kanskje den vanskeligste delen av jobben

    Jørn Finsrud

    Selvmord og psykiske kriser setter store krav til frontlinjeyrker som ambulansearbeidere, politi, brannvesen og psykiske helsetjenester. Fra tragiske utrykninger til oppfølging av pårørende, møter de ansatte situasjoner som utfordrer både faglig kompetanse og emosjonell styrke.

    Ambulansearbeider Maren Verpe fra Farsund forteller til Lister24 at hennes jobb ofte innebærer å håndtere mennesker i alvorlige psykiske kriser. Hun sier videre at noen ganger kommer hjelpen for sent, og da blir pårørende en del av ansvarsområdet.

    – Å ivareta pårørende i krise er kanskje den vanskeligste delen av jobben, sier Verpe til avisen. Hun etterlyser et bedre krisetilbud på kvelder og i helger.

    Behovet for tidlig innsats og tilgjengelig hjelp for de som sliter, trekkes frem av psykiske helsetjenester i Lister-regionen. Nødetatene rapporterer en økning i antall henvendelser om psykiske kriser, særlig blant menn. Flere peker på at stigma rundt psykisk helse og selvmord fortsatt hindrer mange i å søke hjelp.

    Vi må normalisere samtaler om vanskelige temaer og vise at det finnes hjelp," sier enhetsleder Linn Berstad ved distriktspsykiatrisk senter.

    Åpenhet, bedre samarbeid mellom instanser og tilgjengelige lavterskeltilbud trekkes frem som viktige tiltak for å forebygge selvmord.

    – Det er vårt felles ansvar å bry oss og ta kontakt når vi ser at noen sliter,sier gravferdskonsulent Erik Landeg til avisen.

    Selvmordstallene har holdt seg stabile i Norge, med over 650 dødsfall årlig de siste fem årene. Flere instanser mener at å bryte tabuene rundt temaet kan redde liv.

  • Sju av ti trues på jobb: – Kan skje på tilsynelatende harmløse oppdrag

    Jørn Finsrud

    En fersk rapport fra Sintef som er bestilt av Fagforbundet viser at ambulansearbeidere er den yrkesgruppen som opplever mest vold og trusler på jobb. Hele 70 prosent har blitt truet det siste året, og mer enn hver tredje har opplevd fysisk vold. Hendelser som dette har blitt en del av hverdagen, forteller Jon Gaute Klubben, verneombud ved Sentrum ambulansestasjon i Oslo.

    I slutten av november opplevde Klubben og hans makker en situasjon der de alene måtte håndtere en psykisk ustabil pasient omringet av en gruppe rusede mennesker. Først senere ankom politiet.

    – Det er dessverre en del av hverdagen, sier Klubben til Fagbladet som omtaler saken. Han sier at slike situasjoner medfører et konstant underliggende stress for ambulansearbeidere, som alltid må være forberedt på det uventede.

    Rus og psykiatri er gjengangere i episodene som gjør hverdagen farligere. Fagbladet skriver at det rapporteres om pasienter som slår, spytter og utagerer, samt rusa personer som forsøker å stjele ambulansen. Morten Marthinsen, hovedtillitsvalgt for prehospitale tjenester ved Oslo Universitetssykehus, sier at dette kan skje selv på oppdrag som fremstår harmløse.

    Oslo Universitetssykehus har hittil i år registrert 101 voldsepisoder, men mørketallene er store. Det er primært fysisk vold som rapporteres, mens trusler ofte forblir uregistrert. Klubben anslår at stasjonen opplever minst én voldsepisode i uken. Både Klubben og Marthinsen etterlyser mer kunnskap og bedre forebyggende tiltak for å håndtere utagerende situasjoner. Tidligere hadde ambulansearbeidere tilgang til SIPA-kurs (Sikkerhet i prehospitalt arbeid), som blant annet lærte teknikker for å trekke seg unna farlige situasjoner.

  • Flest sykemeldt på grunn av muskel- og skjelettlidelser

    Jørn Finsrud

    En ny Sintef-rapport viser at unge arbeidstakere i helsevesenet, inkludert ambulansepersonell, har et betydelig høyere sykefravær enn eldre kolleger. Hele 86 prosent av ansatte under 30 år har hatt sykefravær de siste seks månedene, og for mange skyldes fraværet arbeidsforholdene.

    Blant ambulansepersonell og helsefagarbeidere er muskel- og skjelettlidelser den største årsaken til sykefravær, en utfordring som skyldes både fysisk belastende arbeid og høyt arbeidstempo.

    Sintef-forsker Solveig Osborg Ose peker på at de yngste sliter mest med stress og emosjonelle krav, noe som gjør dem mer utsatt for utbrenthet.

    – De yngste arbeidstakerne møter et høyt stressnivå i arbeidslivet, samtidig som de kan være mindre forberedt på arbeidstempoet og kravene, sier Ose til Fagbladet.

    Markus Isaksen, som har erfaring som ambulansearbeider, bekrefter funnene.

    – Fysiske og psykiske belastninger har ført til at jeg har måttet ta egenmeldingsdager og til og med sykmelding. Mange unge går på en smell fordi de ikke vet hva de kan kreve, for eksempel å si fra om urealistiske arbeidslister, sier han.

    Rapporten viser også at arbeidsmiljøet for mange unge preges av høyt arbeidstempo og lite kontroll, noe som kan forverres av mangelen på arbeidskraft i sektoren. Sintef anbefaler økt fokus på forebygging, blant annet gjennom bedre HMS-tiltak og bevisstgjøring om rettigheter og krav.

  • Ny legevaktsbil og oppgradert informasjonssystem i Lærdal

    Jørn Finsrud

    Legevaktsentralen ved Sogn lokalmedisinske senter har nylig fått en etterlengtet oppgradering med det nye AkuttMedisinsk InformasjonSystem (AMIS 3.0) og en splitter ny legevaktsbil. Oppgraderingene beskrives på nettsiden til Lærdal kommune som viktige tiltak for å styrke legevakttjenesten i området.

    – Med AMIS 3.0 blir arbeidet langt enklere og mer effektivt, forteller Åge Bøyum, seniorrådgiver for helse og omsorg i Lærdal kommune. Systemet inkluderer nye funksjoner som kartlesing, som gjør det mulig å lokalisere innringers adresse på et kart, forutsatt at telefonnummeret er registrert.

    – Dette styrker også samarbeidet med AMK-sentralen, legger Bøyum til, på nettsiden.

    Den nye legevaktsbilen, en elektrisk Volvo CX30, markerer også et viktig skritt for miljøprofilen til kommunen.

    – Den gamle bilen var moden for utskifting, og vi trenger solide kjøretøy. Elbilen gir fordeler som jevn kupétemperatur og gode lagringsforhold for medisinsk utstyr, sier Bøyum.

  • Færrest komplikasjoner med fødsler i Telemark

    Jørn Finsrud

    Sykehuset Telemark HF topper listen, mens Helse Møre og Romsdal HF ligger lavest, med en differanse på 17,2 prosent i fødsler uten komplikasjoner.

    Sykehuset Telemark HF presterer best, mens Helse Møre og Romsdal HF ligger lavest

    Nye tall fra Helsedirektoratet viser at Helse Sør-Øst har den laveste risikoen for komplikasjoner under fødsler i Norge. Spesielt utmerker Sykehuset Telemark og Sykehuset i Vestfold seg som de med høyest andel fødsler uten komplikasjoner blant førstegangsfødende.

    – Dette er et bevis på at det er trygt å føde ved sykehusene våre, sier fagdirektør i Helse Sør-Øst, Ulrich Spreng. Han trekker frem godt og systematisk kvalitetsarbeid over tid som nøkkelen til suksessen.

    Ved Sykehuset Telemark, som topper statistikken med 79,7 % komplikasjonsfrie fødsler, understrekes det at jordmødrenes tilstedeværelse og fokus på naturlige fødsler er avgjørende.

    – Målet vårt er at kvinnen skal oppleve mestring og få en god fødselsopplevelse. Dette har stor betydning for både psykisk og fysisk helse, sier Astrid Nesse, seksjonsleder ved føde- og barselavdelingen.

    Klinikksjef Torhild Fredheim fremhever at det å redusere fødselsrifter ved vaginale fødsler også har vært en prioritet. Resultatet er at Telemark nå har lavest forekomst av rifter blant alle sykehusene i landet.

  • Ambulansearbeider på inntektstoppen

    Jørn Finsrud

    Som mange andre aviser, har Lindesnes Avis rangert hvem som ligger på inntektstoppen. En ingeniør kommer på topp, og på tredjeplass er en ambulansearbeider med inntekt på 2,63 millioner kroner, ifølge skattelistene. Les mer hos Lindesnes Avis.

  • Drukning krever flere liv enn trafikken. – Skuffende at det ikke prioriteres høyere

    Jørn Finsrud

    Fire personer omkom i drukningsulykker i november, ifølge Redningsselskapets statistikk. Totalt har 88 personer druknet i Norge så langt i 2024. Det er en økning på 11 prosent sammenlignet med i fjor. Redningsselskapet sammenligning i en pressemelding med trafikken, der 84 personer har mistet livet i trafikken i år.

    Redningsselskapet er skuffet over høye drukningstall.

    – Hittil i år har flere mistet livet i drukningsulykker enn i trafikken.Regjeringen lanserte en nullvisjon for drukning i fjor, men uten en konkret handlingsplan eller økte midler i statsbudsjettet står visjonen på stedet hvil. Det er skuffende at drukningsforebygging ikke prioriteres høyere, sier generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.

    Drukningsulykker i november:

    De fire drukningsulykkene i november viser forskjellige årsaker:

    • Rogaland: En 59 år gammel mann omkom etter et fall i en elv i Vindafjord.
    • Vestland: En mann i 40-årene ble funnet død i Vågen i Bergen etter å ha falt fra land.
    • Nordland: En mann i 30-årene druknet i en småbåthavn i Lurøy kommune, der han hadde en seilbåt fortøyd.
    • Trøndelag: En 29 år gammel mann mistet livet da tankbilen han kjørte havnet i Heimsjøen i Snåsa.

    Alle ofrene var voksne menn, noe som reflekterer trenden for 2024, der 76 av de 88 druknede var menn.

    Agder topper statistikken med 20 drukningsulykker hittil i år, mens Vestland og Nordland har hatt 10 hver. Troms er det eneste fylket uten registrerte drukningsulykker i 2024.

    Redningsselskapet påpeker at manglende tiltak og ressurser svekker arbeidet med drukningsforebygging. En konkret handlingsplan for å oppfylle nullvisjonen og økte midler til sikkerhetsarbeid er nødvendig for å redusere antall ulykker.

    Herlofson oppfordrer til økt innsats for å sikre bedre opplæring, øke sikkerheten på og rundt vannet, og å styrke holdningsskapende arbeid for å hindre drukningsulykker.

  • Politiet ber om akuttpsykiatrisk tilbud for å redusere ressursbruk på syketransport

    Jørn Finsrud

    Politiet i Harstad har i år brukt 1,1 millioner kroner på transport av psykiatriske pasienter til Tromsø for tvangsinnleggelse. Politistasjonssjef Ronny Kristoffersen mener dette svekker politiets beredskap, da slike oppdrag binder ressurser i flere timer. Han foreslår et akuttpsykiatrisk tilbud i regionen, enten i Harstad eller Narvik, som en løsning.

    Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal ønsker å bruke samhandlingsmidler til et pilotprosjekt i samarbeid mellom kommunale og spesialiserte helsetjenester.

    Harstad Tidende skriver at UNN per i dag begrensede lokale ressurser i Sør-Troms, med en psykiater i full stilling og ambulerende psykiatere som besøker Harstad ukentlig. Transportene utføres av en ledsagertjeneste eller ambulanser, men de totale kostnadene for disse oppdragene er ukjente. Politiets oppfordring er et tydelig signal om behovet for å redusere den omfattende ressursbruken på langdistanse syketransporter og styrke den lokale beredskapen.

  • Dårlige veier øker risikoen for alvorlige trafikkulykker

    Jørn Finsrud

    Dårlig veistandard er en medvirkende årsak til en betydelig andel av dødsulykkene på norske veier, ifølge Statens vegvesens analyser for 2023. Én av fire dødsulykker var helt eller delvis forårsaket av veiens tilstand, og i over en tredjedel bidro forhold ved veien til at ulykkene fikk en dødelig utgang. Smale veier, manglende sikring og dårlig oppmerking er blant de vanligste risikofaktorene. NAF understreker behovet for økt vedlikehold, spesielt på fylkesveiene, som i fjor hadde flest dødsulykker.

    Møteulykker og utforkjøringer er de vanligste ulykkestypene, og motorsyklister er særlig utsatt. Utforkjøringsulykker på MC utgjorde en stor del av de 20 dødsulykkene med motorsykler i fjor. Dårlige veibaner, farlig terreng og feil utformede autovern øker risikoen for alvorlige skader.

    – Bedre vedlikehold av veiene og sikring av sideterrenget kan redde liv, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.

    For å redusere trafikkulykker må det jobbes med både veivedlikehold og bilistenes atferd, inkludert holdninger til høy fart og uoppmerksomhet.

    – Veiene må bidra til å dempe skadeomfanget når ulykken først skjer, ikke øke det, påpeker pressesjef i NAF, Ingunn Handagard. Organisasjonen etterlyser et nasjonalt krafttak for å sikre tryggere veier i hele landet.

  • Håpet på hjelp fra ambulanse: – Slik oppførsel hører ikke hjemme

    Jørn Finsrud

    – Jeg håper ikke andre opplever det samme, sier Tone Gramstad fra Ålgård i Rogaland. Gjesdalbuen skriver om Gramstad, som falt og brakk foten under en tur. Hun beskriver intense smerter.

    Da ambulansen ankom, vurderte personellet at skaden ikke krevde transport, og ba datteren hennes kjøre henne til legevakten. Gramstad forteller til avisen at hun hadde store utfordringer med å bevege seg:

    – Problemet var jo at jeg ikke klarte å reise meg, og enda mindre å komme meg inn i en bil, sier hun.

    På legevakten ble det raskt konstatert brudd, og Gramstad ble sendt videre til sykehus for behandling.
    – Slik oppførsel hører ikke hjemme, uttaler hun.

    Helse Fonna har beklaget hendelsen og opplyser at saken er vurdert både internt og av Statsforvalteren, uten krav om videre oppfølging. Klinikkdirektør Ingvill Hystad Kyvik understreker at slike situasjoner ikke skal forekomme, og at erfaringene brukes i kvalitetsarbeidet for å forbedre pasientbehandlingen. Gramstad håper at ingen andre må oppleve en lignende situasjon, og stiller spørsmål ved om tjenesten lever opp til forventningene om å gi nødvendig hjelp.

  • Australia: Hun er ambulansearbeider og trekker lastebiler på fritiden

    Jørn Finsrud

    Når Katie Blunden i Australia ikke jobber i ambulansetjenesten, kan du finne henne snu biler eller trekke lastebiler etter seg.

    Katie Blunden er i sitt andre år som ambulansearbeider ved Ambulance Victoria, samtidig som hun kombinerer jobben med styrkeløft. Som Australias nest sterkeste kvinne i 2024 forbereder hun seg nå til å delta i World’s Strongest Woman-konkurransen i USA neste måned. Konkurransen er en internasjonal styrkemønstring hvor deltakerne kjemper om tittelen som verdens sterkeste kvinne – den kvinnelige versjonen av World’s Strongest Man.

    Blunden startet med styrkesport i 2021 og har allerede satt verdensrekord i øvelsen axle clean and press med 132,8 kilo. Dette er en krevende strongman-øvelse hvor en spesialstang, kjent som en axle bar, løftes fra bakken og presses over hodet. Den tykkere stangen gjør løftet ekstra utfordrende.

    Hun har også vist styrke ved å trekke lastebiler, snu biler og bære vekter over 300 kilo.

    – Å løfte tunge vekter og overgå egne grenser gir en utrolig mestringsfølelse, sier Katie til Ambulance Victorias nettside. Les mer her

    Katie forteller at sporten har gjort henne både fysisk sterkere og mer målrettet, noe som også gagner henne i arbeidet som ambulansearbeider.

    – Jeg elsker å hjelpe mennesker og lære om medisin, så jobben min er en perfekt kombinasjon. Ingen dager er like, og jeg lærer stadig noe nytt. Strongwoman har gitt meg målrettethet og dedikasjon, egenskaper som er avgjørende for å bygge en langsiktig karriere, avslutter hun.

  • Biler krasjet ambulanse i Troms

    Jørn Finsrud

    Politiet skriver at i en melding at det var trafikkulykke med ambulanse og to andre biler involvert på E6 rett sør for Takvatne.

    Ambulansen hadde stanset for å bistå en bil som hadde kjørt i grøften, da et annet kjøretøy kolliderte med ambulansen. Ingen personskader er rapportert, men politiet meldte søndag klokken 19:43 at de var på vei til stedet. Politiet melder videre om svært vanskelige kjøreforhold med glatt veibane og kraftig snøfall.

  • Helse Nord søker leverandør for liggende pasienttransport i Salten

    Jørn Finsrud

    Helse Nord RHF har utlyst en konkurranse om anskaffelse av liggende pasienttransport i Salten-regionen. Tilbudsfristen er satt til 15. januar 2025 kl. 12.00, og kontrakten har en estimert verdi på 30 millioner kroner.

    Oppdraget gjelder rekvisisjonsbetalte pasientreiser med båretransport og kan ved behov inkludere sittende passasjerer. Ambulansetransport som reguleres av Akuttmedisinforskriften er ikke del av avtalen.

    Avtalen omfatter kapasitet tilsvarende fire biler, hvorav tre skal stasjoneres i Bodø og én i Fauske. Oppstart er planlagt til 1. september 2025. Leverandører må oppfylle krav til økonomisk soliditet, kvalitetssikring og teknisk kapasitet. Rammeavtalen har en varighet på fire år, med mulighet for ett års forlengelse.

    Les mer om anskaffelsen (Helse Nord)

  • Uvær i Finnmark: Krevende for ambulansefly og båt

    Jørn Finsrud

    Uværet som rammer Nord-Norge forårsaker utfordringer for ambulansetjenesten i Finnmark. Ifølge Eirik Palm ved Finnmarkssykehuset er både ambulansebåter og ambulansefly satt ut av drift på grunn av de ekstreme værforholdene. Dette har ført til at sykehuset i Hammerfest risikerer å bli isolert, da verken fly eller båt kan nå fram. I tillegg står riksveien inn til Hammerfest i fare for å bli stengt på kort varsel. Også transport til Universitetssykehuset i Tromsø er utfordrende på grunn av vanskelige flyforhold.

    Meteorologisk institutt har sendt ut flere farevarsler for regionen. For Hammerfest er det blant annet utstedt et oransje farevarsel for vind, med forventede vindkast på 33–40 m/s fra sørvest, og lokalt opp til sterk storm ved kysten. I kombinasjon med snøbyger fører dette til snøfokk og redusert sikt, noe som ytterligere kompliserer transport og redningsarbeid.

    I tillegg er det gult farevarsel for snø i deler av Troms og Vest-Finnmark, med forventet snøfall på 20–30 cm lokalt. Sterk vind bidrar til snøfokk, noe som skaper utfordrende kjøreforhold og kan føre til stengte veier.

    Disse ekstreme værforholdene påvirker ikke bare ambulansetjenesten, men også annen infrastruktur og transport i regionen. Innbyggere oppfordres til å sikre løse gjenstander, unngå unødvendige reiser og følge med på oppdateringer fra myndighetene.

  • Bil kjørte inn i ambulanse flere ganger

    Jørn Finsrud

    Ved 23-tiden fredag kveld mottok politiet melding fra ansatte på en bensinstasjon ved Fjellhamar i Lørenskog om en kunde som oppførte seg truende. En ambulanse som tilfeldigvis sto utenfor, observerte mannen sjangle og falle i bakken. Da mannen satte seg i bilen sin, forsøkte ambulansepersonellet å hindre ham i å kjøre av gårde. Bilføreren reagerte ved å kollidere flere ganger med ambulansen før han klarte å stikke av fra stedet, melder NRK.

    Operasjonsleder Ronny Hellerud Samuelsen i Øst politidistrikt opplyser at politiet måtte presse bilen av veien da bilføreren utgjorde en fare for andre trafikanter. Ingen personer ble skadet i hendelsen.

  • Ambulansestasjon i Kongsvinger vurderer flytting på grunn av flomfare

    Jørn Finsrud

    Ambulansestasjonen i Kongsvinger står overfor store utfordringer etter at kommunen avslo en forespørsel om ombygging av stasjonen, skriver Glåmdalen. Kommunen begrunner avslaget med risikoen for flom, og viser til at ambulansestasjonen er i en høy sikkerhetsklasse som krever beskyttelse mot 1000-årsflom.

    Den nåværende stasjonen har behov for oppgraderinger for å møte kravene til rene og urene soner, samt tilstrekkelige sanitærfasiliteter. Enhetsleder Daniel Nordmeland ved ambulanseavdelingen på Oslo universitetssykehus sier at avslaget utsetter sårt tiltrengte forbedringer og forlenger utfordringene med dagens fasiliteter. Arbeidet med å finne alternative lokaler er allerede i gang.

    Kommunens enhetsleder for areal og byutvikling, Martin Steinbekken, forklarer at ambulansestasjonens beliggenhet er problematisk, da området allerede kan være oversvømt under en 100-årsflom. For å oppfylle kravene måtte bygget og adkomsten heves betydelig, noe som vurderes som urealistisk.

    Ambulansestasjonens eiendomseier, selskapet AKA, må nå avgjøre om de vil trekke saken eller søke om en alternativ løsning. Ifølge Steinbekken er det viktig å sikre at beredskapen opprettholdes etter gjeldende regelverk, noe som kan bety en fremtidig flytting av stasjonen.

    Les mer (Glåmdalen)

  • Oppdaterte traumekriterier i Sverige

    Jørn Finsrud

    Ambulansepersonell over hele Sverige får nå tilgang til oppdaterte nasjonale traumekriterier, utarbeidet for å forbedre vurderinger på ulykkesstedet og styrke pasientsikkerheten. De nye kriteriene er en del av prosjektet Säker Traumavård, som er initiert av Löf og omfatter om lag 70 000 ansatte innen traumebehandling, inkludert ambulansepersonell og akuttmottak.

    De oppdaterte kriteriene, som begynte å distribueres i november, er den første store revisjonen siden 2017. Målet er å forenkle arbeidet for helsepersonell, slik at de allerede på ulykkesstedet kan avgjøre hvilke pasienter som trenger traumeteamberedskap på sykehuset. Ifølge Pelle Gustafson, sjeflege i Löf, vil de nye kriteriene redusere risikoen for feilvurderinger, sikre at flere skader oppdages tidlig og øke presisjonen i ambulansearbeidet.

    Materialet er basert på den nyeste forskningen og inneholder flere praktiske eksempler for å hjelpe ambulansepersonell med å tolke kriteriene riktig. Dette inkluderer tydeligere retningslinjer for vurdering av skader og hvilke ressurser som skal aktiveres. Med presise kriterier får ambulansepersonell en sterkere støtte i å fatte raske og riktige beslutninger, noe som er avgjørende i akutte situasjoner der tiden er knapp. Oppdateringen er del av en nasjonal innsats for å standardisere og høyne kvaliteten i behandlingen av traumepasienter.

  • Måtte bruke kommandobilen som ambulanse

    Jørn Finsrud

    Fredag kveld kolliderte to biler front mot front på E10 i Flakstad, med fem personer involvert. Ambulanser var raskt på stedet da to biler kolliderte på E10 i Flakstad. Fem personer var involvert. Innsatsleder Øyvind Brattli i Lofoten brann og redningstjeneste, ble derfor bedt om å bruke kommandobilen til å transportere en av pasientene til legevakten på Gravdal. Pasienten var sjekket av helsepersonell og vurdert som stabil nok til å sitte i bilen, men Brattli beskriver opplevelsen som skremmende, til Lofotposten.

    Brattli understreker at brannvesenet gjerne bistår andre nødetater, men at dette ikke er deres primæroppgave. Han påpeker at hendelsen avdekker sårbarheter i ambulansetjenesten i Lofoten, særlig med tanke på forslaget om å redusere beredskapen ved å begrense driftstiden for en ambulanse i Gravdal.

    – Dette kunne fått alvorlige konsekvenser i en større ulykke, som for eksempel en bussulykke, sier han til avisen. Han oppfordrer til å opprettholde dagens beredskap.

    Brannvesenet bistår av og til med å kjøre ambulanser når begge ambulansearbeidere må være bak hos pasienten, men det er sjelden at deres egne biler brukes til transport. I denne ulykken gjorde geografien det umulig for redningshelikopteret SAR Queen å lande, da stedet ligger mellom en bratt fjellside og havet. Til tross for utfordringene gikk transporten fint, og pasienten ble overlevert til sykehuset uten komplikasjoner, skriver avisen.

    Les mer (Lofotposten)

  • USA: Turen med ambulanse kostet over 100 000 kroner

    Jørn Finsrud

    En familie i Sheboygan, Wisconsin, USA, fortviler over en regning på over 10.000 dollar. Regningen fikk de etter en ambulanseutrykning, da deres ett år gamle sønn fikk pusteproblemer grunnet en infeksjon.

    Selv etter forsikring, skylder familien nesten 7000 dollar. Dette har ført til frustrasjon over høye kostnader og manglende regulering av ambulansepriser. Ambulanser er ikke dekket av den amerikanske "No Surprises Act," som ellers beskytter pasienter mot uventede medisinske regninger.

    Ambulansetransporten ble klassifisert som "Specialty Care Transport" (SCT), den høyeste omsorgsnivået. Leverandøren Superior Ambulance har fått kritikk for sine høye priser, som er tre ganger høyere enn noen andre lokale tilbydere. Familierettighetsgrupper og politikere har påpekt mangelen på nasjonal regulering av ambulansepriser, siden ambulansebiler er unntatt fra "No Surprises Act"-

    Familien mener prisen er urimelig og ber om mer regulering. Lokale og nasjonale ledere har uttalt støtte for å øke transparens og redusere helseutgifter, men konkrete tiltak for bilambulanser gjenstår. Les mer (ekstern lenke)

  • Helsetilsynet avslutter tilsynet med Helseplattformen

    Jørn Finsrud

    Helsetilsynet har avsluttet sitt tilsyn med innføringen av Helseplattformen ved St. Olavs Hospital. Etter nesten to års gransking vurderer tilsynet at risikoen for svikt i pasientbehandling er redusert gjennom forbedringsarbeid, og at sykehuset viser evne til å følge opp pasientsikkerheten systematisk.

    Tilsynet ble startet 23. januar 2023, etter alvorlige hendelser og bekymringsmeldinger fra ansatte og pasienter. Fokus var på hvordan St. Olavs Hospital arbeidet for å identifisere og håndtere risiko knyttet til pasientbehandling ved bruk av Helseplattformen. Helsetilsynet og Statsforvalteren i Trøndelag samarbeidet tett om undersøkelsene.

    I sin vurdering trekker Helsetilsynet frem at ansatte ved sykehuset har vist høy kompetanse og årvåkenhet under den krevende innføringen. Direktør Tom Christian Martinsen ved St. Olavs Hospital fremhever betydningen av det systematiske arbeidet med pasientsikkerhet:

    – Når tilsynet nå avsluttes, er det en viktig milepæl. Ansatte har håndtert utfordringene med Helseplattformen samtidig som de har sikret god behandling og pasientsikkerhet. Selv om dette er et stort steg fremover, gjenstår det mye arbeid med å forbedre brukervennligheten, sier Martinsen.

    Selv om tilsynet er avsluttet, understreker Helsetilsynet at utfordringer med Helseplattformen fortsatt må løses. Utviklingen vil følges gjennom ordinære møter, bekymringsmeldinger og varsler for å sikre fortsatt fremgang.

  • Redningsskøyte tatt ut av drift i Bergen

    Jørn Finsrud

    Redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen II tas ut av drift i omtrent fire uker på grunn av mannskapsmangel, spesielt blant maskinister. Dette, kombinert med uforutsette sykemeldinger, gjør at Redningsselskapet midlertidig omdisponerer mannskap til Skjervøy og Bodø, hvor det er høyere aktivitet.

    – For at redningsskøyten skal være i operativ beredskap, kreves maskinsjef, styrmann og skipsfører. Det er utfordrende å få nok maskinister for tiden, og dette, kombinert med flere uforutsette sykemeldinger, gjør at vi dessverre må nedprioritere stasjonen i Bergen de neste ukene, opplyser medievakt Lars Mosby Enger i Redningsselskapet til Bergens Tidende.

    Beredskapen i Bergen opprettholdes delvis med den frivillige redningsskøyten RS Bjarne Kyrkjebø, samt skøyter stasjonert på Stord, Mongstad og Haugesund. Ifølge Redningsselskapet er planen å få Kristian Gerhard Jebsen II operativ igjen innen fire uker.

  • Northcom sikrer ny rammeavtale med HDO

    Jørn Finsrud

    Northcom har inngått en ny rammeavtale med Helsetjenestens Driftsorganisasjon (HDO) for levering av moderne radioterminaler og tilbehør. Avtalen, som strekker seg over inntil syv år og har en verdi på opptil 28 millioner kroner, inkluderer Sepura SC20, SC21 og SCG22. Terminalene har WiFi-støtte og OTAP, som skal sikre stabil og effektiv kommunikasjon for helsepersonell.

    Northcom har inngått en ny rammeavtale med Helsetjenestens Driftsorganisasjon.

    Northcom har vært en partner for HDO siden 2014 og har levert over 13.000 radioterminaler. Den nye avtalen skal videre styrke helsevesenets kommunikasjonsmuligheter gjennom avanserte løsninger som Peltor ComTac VIII-hørselvern og løsninger for styring av to samband.

    – Vi er stolte av tilliten HDO viser oss og ser frem til å støtte helsevesenet i deres viktige arbeid. Gjennom denne avtalen, som varer i inntil sju år, skal vi levere moderne radioløsninger som hjelper helsevesenet med deres livsviktige arbeid uttaler Northcom.

  • Angprep ambulanse med stein

    Jørn Finsrud

    En ambulanse kom over en episode der en mann slo en dame, het det i en oppdatering fra Oslo-politiets operasjonssentral mandag klokken 14.

    Det ble meldt at mannen gikk til angrep på ambulansen, blant annet med en stein. Mannen dro deretter fra stedet.

    Politiet fikk senere kontroll over mannen, og det ble opprettet sak.

  • Aha-opplevelse i ambulanseflyet

    Jørn Finsrud

    Fagdagen på Luftambulansetjenestens base i Tromsø samlet AMK-ansatte, flykoordinatorer og mannskap fra ambulanseflyene for å styrke samarbeidet og forståelsen av hverandres roller. For flere var det første gang de fikk oppleve innsiden av Beech B250, et ambulansefly stappfullt av avansert medisinsk utstyr, men med en kabinhøyde på kun 140 cm. Utfordringer som krum rygg og dype knebøy ble en tydelig påminnelse om de krevende arbeidsforholdene.

    Diskusjonene strakte seg fra psykiatriske transporter og vinteroperasjoner til hvordan værvinduene påvirker flygingen. Deltakerne tok raskt opp konkrete forbedringer, som bedre kommunikasjon og tilpasning av prosedyrer, noe som viser verdien av slike faglige møteplasser.

    – Samarbeidet vårt er helt avgjørende for å sikre best mulig hjelp til pasientene. Denne dagen har vært utrolig nyttig, og vi trenger flere slike samlinger, konkluderte deltakerne etter endt fagdag.

    Les mer hos Helse Nord

Har du noe på hjertet?

Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.

Ønsker du å annonsere på Ambulanseforum?

Kontakt Anita Madshus, telefon 901 10 688, eller epost anita@a2media.no

Powered by Labrador CMS