Hopp til hovedinnhold


– Vår første prioritet er å sikre god akuttberedskap.

Direktør i Helse Nord mener beredskapen i Finnmark ikke blir svekket når ett fly fjernes, ifølge Altaposten.
Dette er sakenForeslår å «frata» Finnmark et ambulansefly
Les også: Vil ha med seg alle fylkeslederne i ambulanseflysaken
Mer om saken: Fakta om responstid for ambulansefly
I debatten om ambulansefly i Finnmark, har det vært reist tvil om Helse Nords standpunkt om hva som inngår i akuttkjeden. Ambulansefly inngår absolutt i akuttkjeden. Luftambulansetjenesten som sådan, er en integrert del av den akuttmedisinske beredskapen.
Les også innlegget: Fremtidens ambulansefly i Finnmark - større og raskere er ikke nødvendigvis bedre
Uansett om folk bor på plasser som er vanskelig fremkommelig, kan de også i framtiden føle en trygghet for at deres akuttmedisinske beredskap er ivaretatt. Enten det er med bil, båt, fly eller helikopter.
En flytjeneste på tvers av helseforetak og regioner
Først av alt er det viktig å klargjøre at ambulansefly ikke er en lokal utrykningsressurs, men en nasjonal ressurs som benyttes på tvers av regioner og helseforetak. Etter en medisinsk prioritering av oppdragene.
Ett tydelig eksempel er at Vestlandet, med utfordrende geografi og bosettingsmønster betjenes med ambulansefly, selv om det ikke er stasjonert fly i Helse Vest. Ambulanseflytjenesten er en avansert pasienttransport som benyttes fra flyplass til flyplass, og krever ambulansebil i begge ender. Pasienten er ivaretatt av akuttmedisinsk innsatspersonell før flytransporten.

Kortbaneflyene skjermes

Ved innfasing av jetfly vil Luftambulansetjenesten fortsatt være tre kortbanefly med operativ nærhet for befolkningen i Finnmark.  I sum økes antall flyressurser med 0,5 fly. Alle ambulanseflyene i Norge koordineres enhetlig av flykoordineringssentralen (FKS) i Tromsø, etter en medisinsk prioritering (AMK Tromsø).  Disponeringen av flyflåten skal sikre at beredskap ivaretas på kortbanenettet. Det betyr, ved stor etterspørsel, at lavere prioriterte pasienttransporter utsettes for å sikre at det er nok fly i beredskap til å betjene akutte hendelser også for kortbanenettet i Finnmark.
Et jetfly med base Tromsø vil også ha betydning for mange pasienter i Finnmark.  Kirkenes, Alta og Lakselv får raskere tilgang på anestesilege, spesialpersonell og medisinsk utstyr fra Tromsø, for eksempel ved kuvøsetransporter eller større hendelser.
Med to jetfly i tjenesten, ett i Tromsø og ett på Gardermoen, vil flykoordineringssentralen kunne benytte jetflyene til de lange transportene mellom de store flyplassene, og dermed skjerme kortbaneflyene til akutte oppdrag i Finnmark. Vår første prioritet er å sikre god akuttberedskap.

Jetfly avlaster kortbaneflyene

Dagens flyflåte, som bare består av kortbanefly, benyttes til alle typer oppdrag. Det innebærer at også flyene med base i Finnmark benyttes til Svalbardoppdrag og andre lange og tidkrevende transporter. Dette «spiser opp» kapasitet. Når vi får jetfly i flåten, vil disse flyene avlaste kortbaneflyene for slike oppdrag og dermed gjøre dem mer tilgjengelig for oppdrag lokalt.
Les hele Lars Vorlands innlegg hos Altaposten